Jumlah Paparan Halaman

;

Isnin, 28 Februari 2011

PENILAIAN MASYARAKAT mengenai diri kita.....

Assalamualaikum semua, .....entri kali ini....jompikir nak bawa anda semua meninjau dan menilai diri masing masing dari kacamata masyarakat. Anda tak faham ? Macam ni......kita cuba lihat bagaimana dan macam mana masyarakat menilai tentang diri kita yang bekerja......ada yang bekerja sebagai cikgu......pensyarah....doktor......pegawai tinggi kerajaan/swasta.....anggota berunifom.....dsbnya.

Setiap hari...diri kita di 'teropong' oleh ramai orang.....untuk melihat diri kita....ketrampilan kita......kelemahan kita....kekuatan kita...keupayaan kita......pergaulan kita....cara percakapan kita......cara kita 'tackle' masalah dan menyelesaikannya....dsbnya.

Dari kacamata masyarakat /pelanggan /orang ramai.....mereka bukan menilai status dan tingginya pangkat seseorang.... tetapi akan menilai 'keupayaan' ( ability ) seseorang pegawai itu...... samada dapat  menyelesai masalah rakyat dalam masa yang cepat dan berkesan..... atau tidak.

Bagi guru pula.....rakyat bukan menilai kemahiran mereka 'mengajar' anak murid mereka sehingga berjaya tetapi akan menilai para guru sejauh mana guru dapat 'mendidik' anak mereka sehingga mengenali diri mereka dan keluarga......agama.....tanahair....dan bangsa. 

Kepada yang bergelar penceramah  pula....rakyat akan menilai mereka sejauh mana ajaran mereka dapat membawa rahmat serta kebahagiaan ( dunia dan akhirat ) kepada mereka...... dan bukannya menilai mereka dari sudut pandai berceramah disana sini dan membiarkan rakyat hidup dalam kesengsaraan.

Yang bergelar doktor pula......rakyat bukan menilai 'kepandaian' atau 'kemahiran' yang ada pada seseorang doktor sebaliknya rakyat akan menilai dari sudut 'kepakaran' serta 'kebijaksanaan' doktor memanjang umur pesakit.

Pekerja berunifom pula.....rakyat akan menilai mereka dari aspek kecekapan mereka menyelesai masalah orang awam secara 'berhemah' dan bukan menilai mereka kerana mereka mengenakan unifom serta berkuasa penuh.

Yang berstatus 'orang kaya' dan memiliki harta melimpah ruah.....rakyat bukan menilai mereka dari jumlah harta yang mereka miliki malah akan menilai mereka dari aspek penglibatan mereka dengan orang disekelilingnya serta membantu orang yang memerlukan bantuan.

Yang mempunyai ramai kawan dan sahabat disekeliling......rakan serta kawan akan menilai anda bukan dari aspek jumlah kawan yang anda miliki tetapi mereka menilai anda dari sudut 'jalinan persahabatan' ...... bukan sahabat ramai diketika anda 'senang' dan melupakan diri anda ketika anda dalam 'kesedihan'.

Kepada para pemimpin........rakyat bukan menilai keperibadian dan keupayaan seseorang........ tetapi akan menilai dari sudut 'kebijaksanaan' pemimpin memberi kebahagiaan serta kemakmuran kepada rakyat....agama.....dan tanahair.

Sahabat2 ku sekelian.......anda bagaimana ? Apa pendapat anda .........setuju dengan petikan diatas.......jompikir bersama........TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan