Jumlah Paparan Halaman

;

Jumaat, 30 Disember 2011

Bonus Oh Bonus !

Selamat petang semua khususnya para pembaca blog 'jompikir'. Tahniah diucapkan kepada para pelabur yang baru baru ini mendapat hasil pelaburan ASNB yang baru diumumkan oleh pihak Kerajaan. Cuba perhatikan.....bonus yang diterima dibawah paras 10 sen seunit. Dah agak lama kita semua terima bonus ni..... malah tak pernah dapat lebih daripada 10 sen seunit. seingat saya dulu......kita pernah terima bonus melebehi daripada yang kita terima sekarang ni....itu pun baru sekali terima durian runtuh sebanyak itu. Tapi kini....tak lagi...kenapa ye.....

Untuk makluman....duit pelaburan kita tu 'menjalar' dan 'mengalir' dari kita sebagai pelabur...... kepada agensi pelaburan dan dari sini pula wangnya dilaburkan pula kedalam institusi pelaburan. Kita boleh baca hanya 3 pihak terlibat. Tapi yang sedihnya 'untung'nya hanya dibawah paras 10 sen seunit....dah bertahun dah....asyik 6 sen @ 7 sen seunit.......kenapa tidak 15 sen atau 20 sen seunit. Agak agak la.....bila kita akan dapat merasai bonus dalam lingkungan 15 - 20 sen seunit ? Bagi pelabur yang melabur dengan jumlah yang besar....boleh dikatakan 'kaya' la dengan bonus 6 - 7 sen seunit ni tapi tidak bagi pelabur yang kecil kecilan.

Cuma disini....saya nak tanya sikit la....dan mungkin juga keseluruhan rakyat Malaysia.......kita terima 'bonus' sebanyak 6 - 7 sen seunit .......yang baki  94 sen lagi tu kemana perginya ???

Anda....bagaimana ?.....tahu jawapannya ? jompikir bersama......
(  -  TQ  - )

Jumaat, 23 Disember 2011

FORMULA ATASI MASALAH PENGANGKUTAN AWAM.

Salam sejahtera semua....terima kasih saya ucapkan kepada para pembaca yang singgah di blog ini untuk santai minda......sambil pekena kopi o panas. Kali ini saya ingin memberi pendapat dan pandangan berhubung dengan masalah pengangkutan awam dinegara kita.....yang masih tidak selesai. Sekarang ini orang ramai masih merungut dan menganggap  sistem pengangkutan awam kita masih ditakuk lama dan sering kali masalah ini terpapar didada akhbar saban hari......bas tak cukup.... tambang mahal......pemandu cekik darah....pertindihan laluan......menceroboh laluan......curi penumpang.....dsbnya. 

Saya ingin bertanya kepada anda semua......adakah tahap dan sistem pengangkutan awam dinegara kita sekarang ini berada pada tahap 'excellent'......' boleh tahan'......'perlu diperbaiki' atau pada tahap mana ?

Cuba anda lihat.... syarikat pengangkutan bas dengan jumlah yang agak besar.......begitu juga dengan bilangan syarikat kereta sewa/teksi......Bayangkan dengan jumlah yang besar ini.....kita boleh jangka pelbagai masalah timbul dikalangan mereka sebagai pengusaha pengangkutan awam....tidak termasuk masalah disebelah para pengguna pengangkutan awam. Persaingan diantara mereka......sudah pasti berlaku...tak boleh nak elak. Kemalangan pula sering terjadi kebelakangan ini yang melibatkan pengangkutan awam khususnya bas.

Sudah sampai masanya...para pengusaha  pengangkutan awam  melaksanakan 'transformasi' .....dengan lain perkataan .....penjenamaan semula perlu dilaksanakan......agar pengangkutan awam kita setanding dengan yang ada dinegara  Singapura, Amerika, Jepun, Korea @ dinegara Eropah.

Justeru, bagi mengatasi masalah diatas......apa kata cuba kaedah  ini seperti dibawah :

1. GABUNGKAN SEMUA SYARIKAT BAS DIBAWAH SATU BUMBUNG.

     Bagi mengatasi masalah pengangkutan awam ini.....dicadangkan semua syarikat bas diwajibkan bergabung dibawah satu bumbung dan jadikan ia sebagai 1 entiti / konsortium. Tak perlu beratus ratus syarikat bas.....cukup hanya satu syarikat sahaja yang memberikan perkhidmatan pengangkutan awam kepada seluruh rakyat. Contohi lah syarikat penerbangan MAS. Ini mudah untuk membuat pemantauan dan kawalan.


2.   WUJUDKAN SKIM PENGGAJIAN / SARAAN DLL.

       Setelah konsortium dibentuk....maka semua pemandu diserap masuk kedalam syarikat. Pihak syarikat perlu merangka skim penggajian / kebajikan / saraan dll kemudahan perkhidmatan kepada semua kakitangan yang terlibat dan gaji para kakitangan/pemandu dibayar secara bulanan..... Jangan lupa bayaran 'bonus' diberi kepada para kakitangan yang menunjukkan perkhidmatan cemerlang. Cuba pula bayangkan betapa cantiknya para pemandu bas kita...jika dilihat semuanya berpakaian 'batik'....sebagai contoh....atau uniform ala korporat.

3.   AGIHKAN LALUAN BAS.

       Bagi memudahkan urusan laluan bas.....agihkan urusan laluan bas kepada 4 zon.......ZON UTARA.....ZON SELATAN....ZON TENGAH  dan  ZON TIMUR. Dengan struktur dan pengagihan tersebut......saya percaya masalah pengangkutan awam khususnya akan dapat diatasi dengan lebih berkesan lagi........tiada lagi perebutan laluan......tiada persaingan sesama sendiri.......tidak akan ada tambang mahal dsbnya.

4.     BINA SATU TERMINAL BAS.

        Bagi memudahkan segala urusan perjalanan dan persinggahan....apa kata dibina satu terminal khas untuk bas bas berkenaan seperti terminal  KLIA.Terminal ini hendaklah dibina sedikit jauh dari pusat bandar utama agar ianya tidak mengganggu kawasan persekitaran disamping dapat memberi keselesaan kepada para pengguna. Bila situasi ini terjadi...saya percaya sistem pengangkutan bas akan beroperasi dengan lebih tersusun dan cekap  tanpa sebarang gangguan.

Bersandarkan kepada kaedah serta pandangan diatas.....saya percaya sistem pengangkutan awam negara kita akan berada pada tahap 'excellant' pada masa depan dan boleh bersaing dengan negara negara lain seperti Singapura,Amerika, Jepun, Korea dan negara negara Eropah.

Anda....bagaimana.......setuju dengan pandangan diatas ?......jompikir bersama.......
( :- TQ - : )

Jumaat, 9 Disember 2011

AWAS ! BENCANA DISEBALIK ANGKA 13 @ PRU.13.

Assalamualaikum dan selamat pagi .....apa khabar kalian semua....semoga kalian selamat sejahtera hendaknya. Entri kali ini saya ingin membawa anda semua meneroka satu dimensi berkaitan satu angka  yang dikatakan misteri  iaitu angka 13 serta mitos disebaliknya yang mana kita semua sebagai rakyat Malaysia bakal menempuh angka ini pada tahun 2012 nanti.......yang mana semua rakyat Malaysia akan membuat pilihan untuk menentukan masa depan negara dan rakyat......tak lain dan tak bukan PRU ke 13.

Tahukah anda mengenai angka keramat ini yang ada segelintir daripada manusia didunia ini khususnya dinegara Barat menganggap angka 13 sebagai angka yang membawa malapetaka serta  tidak menguntungkan.....'sial'.....'malang' dsbnya. Negara kita juga pernah dikejutkan dengan berita tragis iaitu peristiwa 13 Mei. Episod kali ini bukan saya nak menyentuh peristiwa berkenaa tetapi nak menyentuh berkaitan angka 13. Dibawah ini saya cuba paparkan beberapa episod drama / fenomena 'bencana' yang melibatkan  angka keramat 13.

1. Ekspedisi kebulan menggunakan pesawat Apollo 13 menemui kegagalan kerana dikatakan masa pelancarannya tepat pada jam 13:13.

2. Para penganut Kristian dinegara Barat seperti Amerika, Britain, Perancis, Itali....menganggap angka 13 sebagai 'berhantu'....maka sebab itulah penggunaan angka 13 tidak digunapakai pada bangunan tinggi...

3. Pada bangunan tinggi yang menggunakan lif....selalunya tingkat 13 ditiadakan ( dari tingkat 12 terus kepada tingkat 14 )...begitu juga dengan Bilik 13 juga di tiadakan  atau premis yang menggunakan angka keramat 13 ini juga tidak digunakan.

4. Juga dikatakan pengasas dan pengeluar Microsoft...akan mengeluarkan siri baru Microsoft Office dari siri 12 terus kepada siri ke 14....

5. Para Intelektual juga tidak ketinggalan dalam mempercayai mitos  penggunaan angka 13 ini. Cuba perhatikan Syarikat penerbangan tidak menggunakan kerusi penumpang bernombor 13.

6. Rakyat dinegara Barat tidak akan keluar kemana mana pada tanggal 13hb kerana dikatakan akan membawa 'sial'.....dan pada tanggal 13hb ini...kebanyakkan para peniaga akan mengalami kerugian besar dalam perniagaan.

7. Cuba lihat pada tahun 2008 @ PRU 12....tsunami politik telah melanda Malaysia....dimana parti pembangkang telah memenangi beberapa buah negeri . Secara ilmu hisabnya...mari kita kira....2+0+0+8 = 10 manakala siri PRU 12 ( 1 + 2 = 3 )....jadi cuba campurkan 10 dengan 3 = 13 .....so.....inilah natijah dari angka 13 yang dikatakan 'bencana' dan 'malang' oleh sesetengah pihak. Adakah ini kebetulan ???

Manakala orang Cina, Korea dan Jepun pula menganggap angka 13 membawa maksud 'mati' ( 1 + 3 = 4 )....maka mereka seboleh bolehnya tidak akan atau menjauhkan diri mereka dari mendekati angka 13 ini.

Disebalik itu......mari kita semua tunggu dan lihat akan 'malapetaka' atau 'bencana' apa yang akan terjadi pada PRU.13 dinegara kita nanti......adakah angka 13 yang membawa maksud 'mati' oleh orang Cina akan berlaku pada BK ( Barisan Kerajaan ) atau PP (Pakatan Pembangkang ). Adakah mereka ini semua akan kecundang atau membawa 'rahmat' @ PRU ke 13 nanti.

Jika ditinjau dari sudut Ilmu Hisabnya......13 sama juga dengan 1+3 = 4 ( mati )...ikut pandangan kaum Cina. Atau mungkinkah 1+3 tadi membawa erti seorang Presiden dan 3 Naib Presiden akan kecundang dalam PRU 13 ....atau mungkin juga 4 buah negeri lagi akan jatuh ketangan pihak pembangkang.....atau 4 buah negeri yang diperintah pihak pembangkang akan dapat ditawan semula oleh BK.

Dalam banyak banyak sifir ilmu hisab tadi......jangan kita lupa yang satu ni....sifirnya amat mudah....ada kemungkinan tak....... kesemua negeri di Malaysia yang berjumlah 13 akan jatuh ketangan pihak pembangkang......atau dimenangi kesemuanya oleh pihak parti pemerintah......sama samalah kita tunggu dan lihat. Saya juga ingin bawa anda semua berfikir dan renung sejenak akan formula sifir seperti dibawah :

i.  SIFIR 1 + 3 = 4 ( mati )
   Satu parti besar dengan gabungan 3 parti komponen.......mungkin kekal.....menang..... atau mungkin juga kecundang ..........

ii.  SIFIR 1 - 3 = ?
    Satu parti besar terpaksa menolak 3 parti kecil........kerana mengandungi  'parasit / virus' dalam parti....mungkin jugak.....
 
 iii.  SIFIR 1 x 3 = 3
      Satu parti utama dan 3 parti komponen kekal bergabung  dalam menghadapi  PRU 13.

iv.  SIFIR 1 / 3 = ?
     Mungkinkah sifir ini akan berlaku dinegara kita......satu parti besar utama BERKONGSI dengan 3 buah parti besar yang lain dalam pentadbiran negara pada masa depan......situasi ini mungkin terjadi  dimana tiada 'kemenangan' mutlak dalam PRU 13 samada disebelah pihak parti pemerintah @ parti pembangkang. Untuk mentadbir negara dengan efisyen terpaksalah berkongsi kuasa........maka jadilah KERAJAAN PERPADUAN.....tak mustahil ini bakal berlaku dinegara kita.

v.  SIFIR  1 : 3.
    Mungkinkah dalam PRU 13 nanti....kemenangan kerusi parlimen mengikut nisbah 1 : 3 = satu kerusi parlimen dimenangi oleh parti kerajaan dan 3 kerusi parlimen dimenangi oleh parti pembangkang ......atau berlaku sebaliknya......siapa tahu......

Episod  diatas hanyalah imaginasi  saya sahaja......dan juga sebagai santapan minda semata mata...... siapa tahu mungkin ianya akan jadi realiti. Kita sama sama tunggu dan lihat episod seterusnya. Ingatan saya untuk anda semua.....jangan jadikan  ia sebagai kontroversi.......anggaplah ia sebagai reaksi spontan dari saya. 


Anda....bagaimana ?......setuju dengan formula sifir diatas.......jom kita pikir bersama.
< TQ >

Rabu, 30 November 2011

FRASA APA...... selepas R.A.H.M.A.N ?

Alhamdulillah......berjumpa lagi kita pada entri terbaru kali ini. Saja nak menduga kalian semua. Mari kita semua cuba teka siapakah pemerintah /pemimpin negara selepas ini setelah melalui  frasa R.A.H.M.A.N......dan umum mengetahui bahawa  tahun 2012  kita semua bakal menghadapi PRU 13 dan bakal memilih pemimpin baru.

Pada pandangan anda......apakah frasa berikut selepas ini...adakah frasa baru.....P.U.T.R.A....sebagai contoh atau  N.A.J.I.B........AL-HADI.......atau ada frasa lain.....mari kita fikir bersama.

Sebelum itu....saya nak ingatkan kepada diri saya sendiri dan rakyat Malaysia khususnya  agar jangan kita lupa tanggungjawab kita semua untuk keluar ramai ramai mengundi serta memilih pemimpin kita.Pilihlah pemimpin yang boleh membawa kita semua kearah kehidupan yang lebih baik....sejahtera dan cemerlang serta memiliki pandangan jauh dalam membangunkan negara dan rakyat disamping mempunyai daya inovatif yang tinggi  setanding dengan para pemimpin zaman nabi serta para anbia. Jangan pilih ikut nasihat kawan....sahabat....rakan atau teman....kerana ini semua nya akan merugikan anda......pilih lah mengikut kata hati anda...jangan pilih ikut pandangan mata anda.

Anda...bagaimana ?......sudah ada frasa bagi menggantikan frasa R.A.H.M.A.N......jompikir bersama.....
< TQ >

Khamis, 24 November 2011

GANJARAN DISEBALIK KESENGSARAAN @ SEA KE 26.

Assalamualaikum semua rakyat Malaysia......alhamdulillah jumpa lagi kita pada episod baru kali ini. Maaf lama tak berblogging.....kerana terlampau sibuk memanjang sejak akhir makhir ni.

Tahniah kami sebagai rakyat Malaysia kepada skuad bolasepak negara....Harimau Muda kerana telah mengungguli temasya bolasepak pada sukan SEA...edisi ke26 di Indonesia. Walaupun perjalanan kesana penuh dengan 'onak dan duri' disususli pula dengan tindakan pelbagai 'sabotaj' oleh rakyat disana....berlatih hanya dipadang tempat penginapan.....kena naik 'barakuda' untuk ke stadium dan bermacam macam lagi halangan.....namun dengan ketabahan., kesabaran., dan tekad yang tinggi serta ingin mencapai satu misi....menggenggam 'emas'....ibu segala emas.....alhamdulillah....berjaya jua skuad kita memenangi episod terakhir dalam temasya bolasepak ini yang dikata kan ibu  'emas' yang diperolehi selama ini.

Inilah ganjaran yang diperolehi disebalik kesabaran....ketabahan....tekad yang tinggi menggunung.....satu pingat 'emas' yang dikatakan ibu kepada segala pingat pingat yang lain pada temasya SEA edisi ke 26 di Indonesia.

Namun.....dalam kita mengungguli kemenangan ini...janganlah kita semua alpa dan menaruh dendam kepada 'rakan' kita diseberang sana.Yang pentingnya ialah menjaga jaringan perpaduan dikalangan Melayu Nusantara agar jangan dicerobohi oleh anasir luar yang cuba mencari 'peluang' untuk menyusup masuk kesini.

Justeru.....ayuhlah kita semua menyuburkan diri kita dengan tekad dan menanam falsafah ini agar negara kita dan diri kita tidak dijajah oleh pihak luar.....jangan sesekali menjadi seperti negara timur tengah yang kini dalam keadaan kacau bilau.

Anda....bagaimana ?......jompikir bersama......TQ.

Selasa, 13 September 2011

KEJUTAN UNTUK RAKYAT.....6% caj prabayar.

Assalamualaikum semua rakyat Malaysia dimana jua berada....semoga kalian senantiasa berada dalam keadaan sihat walafiat selalu. Alhamdulillah...kita jumpa lagi walau pun dah agak lama mendiamkan diri...bukan apa...cuma sedikit sibuk kebelakangan ni.

Baru baru ini., kita semua cuba dikejutkan dengan isu caj tambahan yang perlu dibayar oleh para pengguna talian prabayar. Bukan sikit.....6% pulak tu...banyak tuuu. Walhal dalam masa yang sama pihak ni telah mengaut keuntungan berlipat ganda menerusi pelbagai servis yang dibekalkan dan tersembunyi seperti  caj panggilan., caj keluar masuk sms.... serta macam macam servis lain.....semuanya kena bayar...cuma kita je yang tak tahu hal ini.

Lagi satu yang pengguna tak tahu ialah walaupun kita tak melanggan sms., tapi jika pengguna menerima masuk sms., hatta sms apa apa pun., pengguna akan dikenakan caj....sebab itu la, bila kita masuk kredit je....cepat sangat ia habis....tak sampai seminggu ! Kita semua tak perasan benda ni......

So....macamana kita ....setuju dengan pihak ini yang ingin meneruskan hajat mereka ?....jompikir bersama......

< TQ >.

Rabu, 10 Ogos 2011

ISLAM DI NODAI LAGI........

Assalamualaikum semua dan selamat berpuasa....maaf ya kerana lama tak aktif dilaman maya ni kerana agak sibuk sikit....tapi tak apa....kali ni saya nak berkongsi isu semasa mengenai tragedi yang baru berlaku pada agama Islam dan umatnya baru baru ini didalam negara kita.

Agama Islam dan para penganutnya baru baru ini di'ceroboh' lagi oleh anasir luar yang ingin sangat melihat rakyat Malaysia ni berada dalam  situasi yang 'hangat' serta berkeadaan huru hara malah golongan ini tidak ingin melihat rakyat berbilang bangsa berada dalam situasi harmoni dan sejahtera.....ada saja 'jolokan' dan 'cubaan' untuk menggugat situasi harmoni ini.

Kenapa hal ini sering dimainkan oleh mereka ?....cuba kita semua pikir sejenak....apa misi mereka sebenarnya.....mahu lihat kita semua bertelagah ?.....atau mahu lihat rakyat jelata yang berbilang kaum ini berada dalam situasi huru hara ?....atau mungkin juga cubaan untuk mengusik kedudukan politik yang menjadi taruhan  mereka ?....apa apa pun......jompikir bersama.

Satu lagi perkara yang perlu difikir oleh pihak berwajib ialah punca sebenar perkara ini berlaku....cuba buat tafsiran....dimana silapnya ?...adakah individu itu bersalah ?.....atau agensi Kerajaan yang silap kerana tidak berfungsi dengan baik dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawabnya dengan berkesan atau mungkin juga sistem itu sendiri yang tidak mantap serta amat lemah dalam proses perlaksanaannya kepada rakyat. Marilah kita sama sama renung dan mencari punca tersebut serta mencari jalan penyelesaian agar ianya tidak lagi berulang dimasa akan datang.

Salah satu punca kepada hal ini terjadi ialah faktor ekonomi dan elemen penghidupan sesebuah keluarga itu sendiri....dimana jika keluarga berkenaan itu berada dalam situasi 'terdesak' dan tiada jalan keluar...maka akan terjadilah 'kepincangan' dalam keluarga dan' terpesongnya' arah tuju serta 'kompas' kehidupan keluarga tadi, andainya dalam masa yang sama muncul pula 'penyelamat' yang  menghulurkan apa jua bantuan 'sara hidup'.,wang ringgit ., harta benda serta lain lain yang boleh memecah kesunyian penghidupan  serta dapat menyinari semula kehidupan keluarga tersebut.Inilah yang berlaku sekarang ini. Golongan ini  'turun padang' untuk menghulurkan 'bantuan' tersebut dengan 'pelbagai syarat' yang dikenakan termasuklah mengajak individu menerima dan mempelajari 'ilmu dan doktrin baru' yang mereka bawa.

Kumpulan ini sanggup memberi bantuan tetap secara bulanan......sehingga ribuan ringgit kepada golongan miskin asalkan individu serta keluarga 'meninggalkan' amalan dan ajaran agama asal mereka malah mereka mengajak golongan 'daif' ini tinggal diasrama yang mereka sediakan.

Kita pula bagaimana ?......apa pandangan anda ? Sanggupkah kita semua  melihat agama Islam dinodai lagi oleh mereka mereka ini ? Adakah anda masih ingat....tragedi sebelum ini..... mereka cuba menggunapakai perkataan 'Allah" dalam ajaran mereka serta membuat tafsiran sendiri bahawa Allah adalah tuhan mereka juga.

Jompikir bersama.........< * TQ * >.......







Ahad, 3 Julai 2011

DISEBALIK TABIR PERHIMPUNAN 9 JULAI.

Assalamualaikum semua rakyat Malaysia.....maaf ya, lama tak berblogging kerana ada masalah yang perlu diselesaikan segera. Entri kali ni ada hubung kait dengan perkara yang menjadi isu hangat sekarang ni iaitu perhimpunan 9 Julai.

Saya bukan nak masuk mana mana pihak..... cuma sekadar ingin melontarkan buah fikiran yang boleh diberi perhatian oleh pihak berwajib dan pihak penganjur khususnya. Bagi saya dan mungkin semua rakyat Malaysia yang bertamadun lagi moden sekarang ni....apa kata jika pihak berwajib memberikan 'kelulusan' dan 'permit' kepada penganjur perhimpunan tersebut tetapi bersyarat iaitu perhimpunan mesti dibuat ditempat tertutup seperti distadium atau tempat tertutup. Pihak penganjur pula hendaklah mematuhi segala peraturan yang ditetapkan oleh pihak berwajib......barulah keadaan akan jadi harmoni dan sejahtera.......Rakyat sekalian pun tak setuju bilamana perhimpunan dibuat ditempat terbuka kerana banyak risikonya serta menjurus berlakunya kekacauan maksima.

Apabila pada tarikh tersebut...berhimpunlah mereka mereka yang ingin berhimpun...cakap lah apa yang terbuku didalam hati...dan jangan sesekali merosakkan harta benda awam. Pihak berwajib pula perlu meletakkan anggota keselamatan disekitar stadium berkenaan bagi mengawal pergerakan dan aktiviti anggota yang berhimpun. Pihak berwajib boleh juga meletakkan anggota media bagi mendapatkan liputan secara langsung dan pancarkan keseluruh negara bagi didengari oleh keseluruhan rakyat jelata. Sebenarnya inilah yang dikehendaki oleh pihak yang menganjur perhimpunan. Idea mereka tidak dapat diketengahkan dan didengari oleh rakyat jelata. Tiada saluran untuk mereka.....media elektronik dan media cetak....langsung tiada ruang. Rakyat akan membuat penilaian sendiri bilamana melihat situasi sebenar menerusi kaca tv tanpa sedikit pun editing.

Semua rakyat Malaysia pun ingin melihat apa sebenarnya yang hendak dilontar dan diluahkan oleh pihak ini. Apa yang ia tak puas hati. Tak salah jika mereka ini diberi sedikir 'ruang' dan peluang untuk 'berdailog' dengan rakyat jelata kerana mereka ini tiada peluang sebelum ini hendak berbuat demikian dengan rakyat jelata.

Selaras dengan program kerajaan iaitu agenda GTP dan 1Malaysia....tak salah saya rasa...jika pihak berwajib melaksanakan sedikit 'anjakan paradigma' dalam pentadbiran dengan memberi peluang dan ruang kepada pihak penganjur perhimpunan berhimpun ditempat tertutup......beri permit dan letakkan pasukan keselamatan sekeliling lokasi bagi mengawal aktiviti mereka yang berhimpun......dengar lontaran dan buah fikiran mereka. Mana mana idea yang bernas boleh diambil dan diberi perhatian. Yang tak elok .....buang ia kedalam tong sampah. Situasi inilah dikatakan 'win-win situation'.....rakyat pula akan melihat keadaan ini sebagai 'adil dan saksama'.

Jika prinsip ini diberi perhatian....rakyat Malaysia merasakan tidak lagi akan ada perhimpunan haram.

Cuba hayati kata kata hikmah ini :
'PERHIMPUNAN ADALAH PERPADUAN'...
'MEROSAK HARTA AWAM ADALAH SATU PERBUATAN JENAYAH'.....
jauhilah diri anda dari melakukan kerosakan......
amalkan selalu perpaduan kerana ianya barkah....

Anda bagaimana ? setuju dengan kata kata hikmah dan idea diatas......jompikir bersama.
< TQ >.

Selasa, 7 Jun 2011

IMPAK TSUNAMI JEPUN kepada sistem solar......

Tsunami Jepun Telah Mengubah Sedikit Kedudukan Matahari.




Di dalam Al-Quran ada menyebut bila matahari tidak lagi terbit dari timur itulah tandanya kiamat semakin hampir dan ianya merupakan tanda besar hari kiamat. Hari ini sudah banyak tanda-tanda kecil kiamat. Diantara kiamat kecil ialah: 

1. Zina bermaharajalela 
2. Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik. 
3. Bermaharajalela alat muzik. 
4. Menghias masjid dan membanggakannya. 
5. Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang 
6. Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar. 
7. Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa. 
8. Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya 
kelihatan muda. 
9. Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan 
perdagangan) 
10. Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa 
takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi. 
11. Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan 
pengejek dalam masyarakat. 
12. Semakin ramai golongan homoseksual. 
13. Akan terdapat ramai anak luar nikah. 
14. Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
15. Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
16. Banyaknya berlaku gempa bumi. 

 
Dan apabila melihat pada tanda-tanda kecil berlaku kiamat, maka jelas, diantara 1-16 itu jelas menunjukkan bahawa kiamat semakin hampir. Namun yang paling mengejutkan, tanda-tanda besar kiamat juga sudah ada. Yang paling ketara ialah matahari semakin menaik ke arah barat dan semakin meninggalkan timur. 


Jepun,11 Mac 2011 negara matahari terbit telah dilanda tragedi tsunami Jepun dan kali ini ia merupakan paling dahsyat dalam sejarah negara mereka untuk tempoh 140 tahun. Kekuatan kali ini bukan calang-calang iaitu 8.9 skala Richter. Kejadian berlaku di timur laut Tokyo. Dan fenomena itu turut mengubah menyebabkan kedudukan Pulau Honshu yang merupakan pulau utama Jepun itu berganjak sehingga 2.4 meter. 

Ini menunjukkan negara matahari terbit itu sedang mengubah kedudukannya. Maka fenomena ’Retrograde Motion’ yang pernah diperkatakan sejak 1400 tahun dahulu semakin hampir.
 

Dan ALLAH swt pernah berjanji bahawa hari kiamat akan tiba dan sesungguhnya ALLAH swt tidak pernah memungkiri janjiNYA. 

Semoga kisah Tsunami di Jepun tidak lagi menjadi bahan kelakar. Jadikanlah kisah Tsunami di Jepun sebagai pengajaran buat kita. ALLAH swt baru menyampaikan IKLAN KECIL KIAMAT. Dan sesungguhnya, hari kiamat semakin tiba. Semoga kita tidak merasai hari kiamat dan kita dimatikan sebagai orang yang taat, dan tidak diaibkan pada Hari Kiamat..... Amin. 


Anda bagaimana ?.......adakah ini AMARAN dari Allah atau ..........jompikir bersama......
< TQ >.
(Sumber :Greenboc)

Rabu, 25 Mei 2011

KEMANA LAPORAN KAJIAN TANAH RUNTUH sebelum ini ?

Salam sejahtera dan selamat malam......semoga sihat sihat selalu  serta senantiasa dalam pemeliharaan Allah hendaknya. Untuk tatapan semua...kali ini saya nak kongsi dengan anda semua perihal Tragedi Hitam 21 Mei 2011 yang berlaku di Hulu Langat, Selangor bertempat di Rumah Anak Yatim al-Taqwa.

Impak dari tragedi tersebut....maka pelbagai teori.,penceritaan.,sebab musabab dsbnya dilontarkan oleh pihak berkaitan (seperti dulu jugak ) dan masih berulang kembali . Dimulai dengan 'tanda' seperti pokok condong., struktur bangunan retak., berlaku rekahan pada struktur jalan., bongkah batu jatuh, wujud saliran air bawah tanah dsbnya. Semua ini berupa 'skrip' yang disalin dari 'drama' lama yang mana lokasi dan 'pelakon'nya sahaja yang berbeza.

Dari kejadian tersebut, maka diminta oleh pihak atasan berwajib agar pihak berkaitan membuat laporan dan kajian keatas tanah runtuh ini bermula dari tragedi seperti dibawah :

i. 1993 - Highland Towers runtuh,

ii. 1995 -   tanah runtuh di susur masuk ke Genting Highlands,

iii. 1996 - tanah runtuh di Persiaran 3 Bandar Baru Selayang,

iv. 1997 - KM.17 Lebuhraya Ampang - Hulu Klang, Selangor,

v. 2002 - tanah runtuh di Taman Hillview,Hulu Klang,

vi. 2006 - tanah runtuh di Kg.Pasir, Hulu Klang,

vii. 2008 - Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa,

viii. 2011 - rumah anak yatim al-Taqwa, Hulu Langat, Selangor.

Bertitik tolak dari tragedi diatas....maka diarah oleh pihak berwajib untuk menyediakan laporan dan kajian mengenai tanah runtuh ini......tapi yang peliknya....kemana perginya laporan berkenaan ? apa cadangan pihak yang menjalankan siasatan ? kenapa tidak diguna pakai hasil cadangan yang digariskan dalam laporan tersebut ? sehinggakan berlaku lagi secara silih berganti kejadian yang sama. Pembangunan rumah dilereng bukit masih berlaku. Pihak berwajib ? Dimana anda ?......kenapa tidak dilakukan tugas pemantauan ? kenapa tidak buat BANCIAN ?


Apa sebenarnya berlaku ??? sepatutnya......bila sahaja terjadinya tragedi hitam pertama pada tahun 1993....pihak berwajib patut 'mengetatkan' peraturan pembinaan bangunan dilereng lereng bukit., pihak pemantau pula sepatutnya berfungsi sepenuhnya memainkan peranan sebagai unit pemantau dengan memantau semua bangunan rumah serta lain lain projek pembangunan yang dibangunkan dikawasan berisiko ini.

Dalam masa yang sama juga...pihak berkuasa berkaitan perlu membuat BANCIAN penuh seluruh negara bagi mendapatkan angka sebenar bangunan dan projek projek yang diusahakan dilereng lereng bukit serta dikawasan cerun yang berbahaya agar tindakan susulan dapat diambil dengan kadar segera.

Tapi.....adakah perkara diatas berlaku ? tidak bukan...semuanya diam membisu sehingga ada kejadian tanah runtuh baru muncul  semula...barulah mereka semua hiruk pikuk semula turun padang....pelbagai idea dilontarkan......pelbagai kesalahan dan kesilapan dibongkar dan bermacam macam lagi....

Anda......bagaimana ? apa cadangan anda dalam kes ini.....jika ada...sila kemukakan untuk penyelesaian bersama....

Selepas ini.....dimana pula tanah runtuh akan berlaku ? Sama sama kita tunggu dan lihat apa tindakan pihak berwajib dalam hal ini.....seperti biasa atau ada yang 'luar biasa' ???....jompikir bersama..........< TQ >

Selasa, 24 Mei 2011

SERANGAN MALWARE.....

Salam sejahtera semua dan selamat petang. Sorry kerana tak 'up-date' blog ni selama seminggu mulai dari 16/5 - 21/5/2011 kerana blog 'jompikir' diserang oleh santau 'Malware'. Tak tahu pulak..... sapa punya angkara dan atas sebab apa. Diharapkan ianya dapat dipulihkan dengan kadar segera.

Kepada para sahabat saya yang terus mengikuti blog ini....dinasihatkan guna browser "Firefox' dan jangan guna browser 'Google' kerana akan terpampang 'Redflag' Malware apabila anda memasuki blog 'jompikir'. Saya juga ingin mendapatkan nasihat dari kawan dan rakan seperjuangan.... macam mana nak 'selesaikan' serangan Malware ini serta menghapuskan 'Redflag' pada blog saya ini .

Blog saya ni tidak lah popular sangat....tetapi tak tahu pulak kenapa parasit Malware tertarik sehingga 'menyekat' pembaca lain yang ingin masuk kesini. Mungkin ada 'istimewa'nya isi kandungan blog ni......atau kontentnya ada 'rahsia' serta ramuan tersendiri sehingga ada pihak lain rasa tak senang hati dan sanggup melepaskan parasit ke blog ni.

Sekatan sebegini semestinya ada perkara tersirat  disebalik tu.....ianya hanya diketahui oleh empunya 'parasit'... dan sahabat saya sebelum ni pun juga mengalami masalah yang sama.

Pada saya...ini adalah ranjau dan cabaran bagi setiap blogger diperingkat awal penglibatan dalam penulisan dan berblogging.Saya tak akan putus asa dalam menulis apa jua untuk kepentingan bersama malah sanggup berkongsi idea dengan semua bloggers.

Akhir kata....terima kasih kepada rakan rakan yang masih menunggu artikel baru serta kupasan isu isu terkini untuk tatapan semua.

Terima kasih......jompikir.....

Selasa, 17 Mei 2011

PERBEKALAN SUSU KEPADA MURID SEKOLAH RENDAH.

Salam sejahtera semua. Kali ini saya nak bawa anda semua kesekolah sekolah rendah yang menerima perbekalan susu untuk anak anak kita disana.

Dua hari lepas..... kita dikejutkan dengan berita mengenai 'lokasi' dan sumber susu ini diperolehi. Susu yang dikatakan dapat menambah zat pemakanan serta boleh menambahbaik kesihatan anak anak kita sebenarnya bukan buatan tempatan sebaliknya diimpot dari negara luar !

Tahukah anda semua.....dah le susu ni tidak mendapat pengiktirafan  JAKIM mengenai kehalalan kandungan serta sumber pembuatannya....malah ada pula logo 'halal' pada kotak susu berkenaan.Lagi satu.....kita pun tak tahu isi kandungan susu tersebut.......mungkinkah susu lembu....susu kambing atau susu ****.

Sepatutnya pihak berkenaan perlulah memain peranan penting disini....jangan asyik nak buat dan kaut untung semata mata......utamakanlah 'keprihatinan dan kebajikan' untuk masyarakat sekeliling khususnya dalam proses pembesaran anak anak kita. Jangan lah diberi 'benda' yang tak tahu halal haramnya....nanti kelak anak kita jadi lain...tidak seperti yang kita semua impikan........pasal apa...sebab....anak diberi makan minum sumber tak halal....maka sebab itulah anak  kita jadi begini....

Dalam hal ini...siapa yang bersalah ? siapa dalang yang mengimpot susu ini dari luar ? siapa pula yang memberi kelulusan kepadanya untuk mengedar susu tersebut disekolah rendah ? Berapa komisyen dapat ? Kenapa ye....mereka ni nak tipu rakyat jelata ? Kanak kanak sekolah yang jadi mangsa....mereka tak tahu apa apa pun......apa yang diberi...itulah yang dimakan minumnya.

Jom...sama sama kita pikir....< TQ >

Sabtu, 14 Mei 2011

MUNGKINKAH PETROL RON95 AKAN NAIK ?

Salam semua.....kali ini saya nak sentuh tentang petrol RON95. dalam beberapa hari ni....perasan tak kalian semua mengenai artikel berkaitan dengan kenaikan harga petrol  khususnya jenis RON95 ?

Saya dah terserempak dengan penyiaran artikel ini dan saya rasakan semacam akan berlaku kejutan dalam masa terdekat ni berhubung kenaikan harga petrol RON95. Kembar kepada RON95 ni iaitu RON97 dah berapa kali naik ! Tak mungkin RON(% tak naik.....dalam masa terdekat ni.....tunggu dan lihat je.

Pihak berkenaan juga mengatakan buat masa ni, petrol RON95 tak akan naik....asyik dok sebut beberapa kali dah.....saya rasakan .....ini adalah 'hing' dari pihak berkuasa untuk menaikkan harga petrol RON95 dalam jangka waktu terdekat.

Harga barangan lain....dalam diam dah pun naik.....baru baru ni gula dah 'start' naik...yang lain pun turut naik...'mustahil' harga barangan lain tak naik....cuma kita je yang tak perasan.

Tunggu dan lihat je....perkembangan terbaru nanti ye....sama sama lah kita tengok.

Jompikir bersama.....< TQ >.

Isnin, 9 Mei 2011

KRISIS + PERTELAGAHAN x FITNAH = siapa untung ?

Selamat ptg semua pembaca blog dan juga rakyat Malaysia khususnya. Umum mengetahui bahawa dalam negara kita kini kian sarat dengan pelbagai krisis, tak kira krisis moral, jenayah mahupun agama dan tidak ketinggalan krisis paling kronik iaitu krisis 'penguasaan' dan 'kekuasaan'.


Sejak dari dahulu lagi, krisis 'penguasaan' dan 'kekuasaan' ini berlaku dan tak pernah padam dan selesai sehingga ke hari ini walau pun pemimpin tertinggi negara telah bertukar kepimpinan.Kenapa ye ?.... Dimana silapnya kita ?


Senario 1 .


Ada satu kumpulan ni mengatakan kumpulan disana dengan bermacam macam kata kata kesat dan herdikan serta penghinaan sehingga terkeluar kata nista., fitnah sana ....fitnah sini...mengadu domba, berhasad dengki., tipu menipu dsbnya. Dia sajalah yang terbaik dan kumpulan disana nun yang jahat....tak perlu ikut dia...kena ikut jalan kami......kamu akan untung bila ikut jalan kami.....


Bila keadaan ini terjadi....siapa yang untung ?....dan siapa pula yang rugi ?....adakah kedua dua kumpulan ni untung ???......saya rasakan tidak....rakyat juga rasakan tiada siapa yang untung.......nak tahu jawapan.........jom kita semua buat ilmu hisab.......tak dapat jawapan....guna pula ilmu fizik.......


Senario 2.


Dalam diam....diantara 2 kumpulan yang bertelagah tadi.......terbentuk pula satu komuniti / kumpulan ketiga yang mencari untung disebalik perbalahan tadi. Disana sini dia membentuk pelbagai 'agenda' diperingkat akar umbi bagi meraih 'kemenangan' agar berpihak kepadanya.


Bila masa proses pemilihan pemimpin.......tiada wakil dari kumpulan yang bertelagah tadi dipilih untuk menjadi pemimpin/wakil mereka  sebaliknya kumpulan yang lahir secara 'ad-hoc' tadi menang besar. Disana sini ada saja wakilnya.....Ini adalah 'realiti' dan ianya berlaku disekeliling kita pada hari ini., esok dan selama lamanya. Kenapa ya ???.........Mengapa jadi begini ??? Bukan ini perancangan awal kita kan ??? Cuba anda pikir....dimana silapnya.....pemimpin kitakah.....rakyatkah.... atau......sistem yang perlu dibaiki ???


Semasa 'ombak' kecil melanda.....tak apa lah kerana kita ada pasang 'penahan ombak' tetapi bila ombak kecil bertukar menjadi 'tsunami' ........dan membaham semua yang ada didepan mata.......baru nak cari 'formula' penyelesaian.......kita rasakan dah terlambat dan tak perlu buat apa apa lagi dah....cuma terima je dengan redha keatas apa yang terjadi....


Satu contoh telah berlaku di negara kita......pikir dimana ye ?


Jompikir bersama.......





Sabtu, 7 Mei 2011

AWAS ! Bahaya Lilin Aromaterapi.

Jumpa lagi kita pada entri terbaru. Untuk kali ini marilah kita semua 'terjah' kedalam rumah kita yang saya jangka semua ada memiliki lilin aromaterapi yang dikatakan boleh mengeluarkan satu bauan dan wangian apabila dibakar.

Lilin ini dikatakan dapat mengurangkan 'stress' serta menjadikan minda dan tubuh yang letih lesu menjadi lebih tenang dan relaks. Namun , lilin aromaterapi atau wangian kediaman sebenarnya mengandungi ratusan pelbagai unsur kimia yang boleh membahayakan kesihatan. Terdapat beberapa sebatian kimia didalam lilin dan wangian kediaman yang boleh memberi kesan terhadap kesihatan kita.

Impak daripada pembakaran lilin yang berterusan, didapati pencemaran udara dalam ruang udara dapat menyebabkan seperti batuk ringan, kegatalan pada mata tanpa kita sedari.

Salah satu sebatian kimia pada lilin aromaterapi atau wangian dalam rumah ialah 'phthalates' yang berfungsi sebagai bahan penggalak yang menahan aroma bertahan lebih lama semasa proses pembakaran. Unsur ini dikatakan boleh menyebabkan kecacatan pada bayi dalam kandungan serta masalah reproduksi.

Impak dari proses pembakaran lilin ini akan mempengaruhi ruang pengudaraan dalam rumah dan bagi mereka yang ada alahan akan mendapat gangguan kesihatan seperti kegagalan mata, batuk, sesak nafas....tanpa kita sedari.

Bahan kandungan dalam pembuatan lilin ini juga kita tidak ketahui. Mungkinkah ianya dibuat daripada bahan yang dilarang dan haram penggunaannya bagi umat Islam seperti lemak khinzir.

Justeru, kepada anda semua yang ada menyimpan atau menggunakan lilin ini......dinasihatkan tidak menggunakannya bagi mengelak masalah gangguan kesihatan keluarga.

Anda.....bagaimana ?

Jompikir bersama........** < TQ > **
(Sumber : Mingguan Wanita)

Jumaat, 6 Mei 2011

MUNGKINKAH SUDUT KECONDONGAN BUMI TELAH BERGANJAK ?

Assalamualaikum........semoga kalian semua sihat walafiat selalu hendaknya. Kali ini ........marilah kita semua cuba renung sejenak dan fikir tentang bumi........fenomena iklim serta coraknya yang berubah dan melanda secara tiba tiba....disana sini kita dengar gempa bumi,  tsunami, ribut pasir, hujan lebat, letusan gunung berapi,banjir, kecairan ais, peningkatan paras air laut,  serangan puting beliung, tornado dsbnya.

Cuba kita lihat pada gambarajah ....sudut dunia condong pada  23 1/2 darjah  dan berputar diatas paksinya mengelilingi matahari. Sejak kebelakangan ini.....dunia yang kita diami kini mengalami pelbagai 'bencana' dan trajedi.

Bencana gempa bumi yang telah menimpa negara Chile, Indonesia dan terbaru di Jepun pada skala Ritchter yang tinggi telah mengakibatkan sedikit sebanyak sudut kecondongan bumi berganja dari kedudukan asalnya. Kini bumi mengalami kepanasan melampau, ais mencair dengan cepat di Kutub Utara dan Selatan, berlaku ribut pasir di China dan Hong Kong, puting beliung  melanda Amerika, Australia dan New Zealand manakala dinegara Timur Tengah kini menerima hujan yang agak luar biasa. Negara Eropah pula menerima salji pada skala yang agak tebal. begitu juga dengan lapisan ozon yang didapati semakin 'menipis'...... maka sebab itulah bumi mengalami kepanasan melampau kerana tidak dapat menahan pancaran ungu dari matahari.

Di Asia Tenggara pula ada negara yang mengalami banjir besar akibat daripada penurunan hujan yang lebat dari kebiasaan malah disesetengah tempat pula kadar hujan dan coraknya berlaku diluar musim.

 Mungkinkah  kesemua fenomena ini terjadi akibat daripada 'anjakan' sudut kecondongan bumi dari paksi asalnya.Mungkin kecondongan bumi telah berubah...... dari 23 1/2 darjah kepada 20 darjah atau 21 1/2 darjah........siapa tahu ? Dan tidak mustahil juga kedudukan orbit bumi juga telah menyusut kerana ditarik oleh tarikan graviti matahari. Maka sebab itulah terjadinya kepanasan melampau disesetengah tempat dibumi, banjir besar, taufan dan puting beliung, ombak besar, tsunami, letusan gunung berapi, paras air laut meningkat, kecairan ais pada kadar yang amat cepat di Kutub Utara dan Selatan dsbnya.


Kemungkinan juga hal ini berlaku sebagai 'ujian' dari Allah bagi menguji  makhlukNya di bumi agar senantiasa bersyukur diatas kurniaan nikmatNya dan jangan sesekali merosakkan bumi anbia ini sesuka hati demi mengejar kemewahan hidup.

Kita hendaklah redha dengan 'ujian' dari Allah ini......kerana dengannya kita dapat menilai diri kita disisi Allah.

Anda, bagaimana ?...... setuju dengan 'teori' serta pandangan saya diatas ??........jompikir bersama............< TQ >

Rabu, 4 Mei 2011

KEDURJANAAN AS memakan diri.....

Bertemu kembali kita diruangan blog jompikir. Saya ingin menyambung entri sebelum ini yang mengisahkan tentang gugurnya panglima Islam tersohor masa kini......Osama Bin Laden.

Berita terkini mengatakan bahawa semuanya ini adalah 'perancangan rapi' Dajjal AS dan sekutu sekutunya bagi memerangi dan membunuh Osama yang dikatakan hampir 10 tahun misi pemburuan dijalankan. Bagi mengabui mata dunia khususnya Blok Islam serta lain lain negara yang memusuhi Osama....mereka cuba merangka satu episod yang menunjukkan bahawa Dajjal AS dan sekutu sekutu rapatnya 'berjaya' membunuh apa yang mereka gelar sebagai pengganas paling dikehendaki didunia.

Seantero dunia khususnya dinegara negara Islam mendakwa bahawa 'drama' ciptaan AS ini tidak 'genuine' kerana apa yang didakwa AS jasad Osama sebenarnya bukan jenazah Osama  tetapi milik orang lain yang dimanipulasi dan diputar belit serta ditokok tambah oleh AS dan kuncu kuncunya ....sebelum gambar 'Osama' yang mati dibunuh diambil oleh pihak akhbar untuk disiarkan seluruh dunia.

Temberang AS sekali lagi terbongkar dimana sepatutnya  jenazah Osama dibuat analisis DNA bagi menentukan 'keaslian' dan identiti sebenar Osama, disamping itu kegagalan AS  menyerahkan jenazah Osama kepada waris beliau untuk diurus serta dikebumikan  dan bukannya terus 'membuang' jenazah kelaut. Kenapa AS buat begini......??? cuba anda fikir.....mesti ada sebab tertentu....dunia tak perlu tahu......Perbuatan ini amat tidak disukai oleh umat Islam didunia kerana tidak beradab.

Pada hemat saya.....ada agenda lain yang tersembunyi disebalik 'drama' ini.Antaranya adalah imej Presiden AS telah hilang  dimata dunia kerana gagal melaksanakan misi menangkap Osama. Selain dari itu....dengan adegan drama pendek ini akan dapat meruntuh moral dan sokongan para penyokong kuat Osama dan ini membolehkan pihak AS dan sekutu sekutunya  menangkap mereka disamping melumpuhkan pergerakkan Kumpulan al-Qaeda.

Dalam pada itu, Presiden Obama akan menghadapi pilihanraya Presiden. Bagi meningkatkan sokongan, perlu dibuat 'sesuatu' yang boleh menaikkan semula namanya dipersada antarabangsa.Selama pentadbiran beliau, belum ada sesuatu yang besar berlaku dalam sejarah pentadbirannya.......tidak seperti Presiden sebelumnya iaitu George W.Bush yang menyerang Afghanistan dan Iraq.

Andaikan Osama masih hidup......diharapkan beliau  dapat menangkis 'drama' pendek ciptaan AS ini demi menjaga maruah keseluruhan umat Islam dunia dengan menampilkan diri dipersada dunia menerusi 'video clip' atau apa jua saluran media bagi menunjukkan kepada dunia bahawa OSAMA masih HIDUP.

HIDUP OSAMA......jompikir......< TQ >

Isnin, 2 Mei 2011

GUGURNYA PANGLIMA ISLAM - OSAMA BIN LADEN.

Assalamualaikum.Entri kali ini berhubung dengan berita terkini yang hangat diwar warkan oleh pihak AS....berita mengenai kematian Osama Bin Laden......individu yang dilabel oleh AS serta kuncu kuncunya sebagai pengganas yang paling dikehendaki.

Pada anggapan kami dan dunia Islam khususnya.......Osama Bin Laden  merupakan seorang panglima Islam masa kini. Beliau  persis panglima perang Islam zaman Rasulullah....iaitu panglima Khalid al-Walid dan juga tak ubah seperti Khalifah Omar al-Khatab.....beliau sanggup menggadai maruah dan harta benda demi menegakkan keadilan di dunia serta agama Islam sejagat. Kini seluruh media elektronik milik  Blok Barat menghebahkan berita tersebut bagi menunjukkan bahawa perang keatas Osama telah menemui  kejayaan.Mereka merayakannya seperti kejayaan memggulingkan Presiden Saddam Hussin. Satu dunia heboh mengenainya.

Dipihak negara negara Islam.......apa yang mereka semua buat ?...diam membisu......suka ?...duka ? atau setuju dengan apa yang terjadi ? Langsung tiada respon segera samada dari pertubuhan serantau seperti negara negara yang menyertai OIC., Pertubuhan Negara Negara Teluk., serta lain lain negara Arab.

Bila membisu.....kita boleh menganggap bahawa mereka semua ini bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh Dajjal dunia yakni AS dan sekutu sekutunya seperti Zionis Israel, Britain,Perancis serta Itali mengganyang  negara negara Islam.

Saya,sebagai seorang Islam yang mementing keamanan dunia sejagat.... tidak rela dengan apa yang terjadi dan mengharapkan  agar akan lahir......ramai lagi panglima perang Islam seperti Khalifah Omar al-Khatab, Khalid al-Walid, Omar Mukhtar serta pengganti Osama Bin Laden pada masa depan demi menjaga dan memelihara dunia serta umat Islam sejagat ......amin ya rabbalalamin. Kemuncak kebangkitan Islam akan berlaku....insyaallah.....

Jika benarlah jasad yang gugur itu adalah jasad Osama Bin Laden...marilah kita semua sedekahkan al-Fatihah untuk Allahyarham dan keluarga....semoga roh beliau dan keluarga dipelihara Allah....amin ya rabbalalamin......Allahuakbar......Allahuakbar........Allahuakbar.

Terima kasih saya kepada para pembaca yang memahami........ naluri kita sebagai umat Islam, tercetus dengan sendirinya apabila sesuatu berlaku kepada saudara kita walau dimana jua berada.......

Jompikir bersama.....< TQ >

Sabtu, 30 April 2011

AWAS ! UBATAN DARI SUMBER HARAM.

Assalamualaikum semua.......

Kali ni......saya nak bawa anda semua mengenali ubat/pil/kapsul yang sering kita ambil dan makan setiap hari. 

Bagaimana untuk kita mengenal pasti ubat-ubatan yang mengandungi sumber haram......babi?. Satu cara yang paling penting ialah dengan membaca label pada produk ubat tersebut.

Tapi macam mana kita nak tahu kalau kita tak paham istilah-istilah sains yang digunakan untuk perkataan 'babi' pada label ubat?

Dalam Bahasa Melayu, perkataan Babi atau Khinzir jelas menggambarkan haiwan berkaki empat ini sama ada daging babi, bulu babi ataupun kulit babi. Tetapi di dalam bahasa Inggeris, kita mungkin terkeliru dengan pelbagai istilah yang digunakan untuk menggambarkan haiwan ini. Contohnya:

1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.

3. Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang dari 50kg.

4. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50kg.

5. Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal dari babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan sumber yang berasal dari babi.

6. Boar : Babi liar

7. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa (Jarang digunakan).

8. Sow Milk : Susu babi.

...............dan ada pelbagai istilah lagi...

Daripada pelbagai istilah Bahasa Inggeris yang menggambarkan haiwan babi, istilah Porcine sering digunakan dalam bidang perubatan atau label ubat.

Mungkin ramai orang Islam yang tidak mengetahui bahawa label yang bertulis "This product contain substance from porcine" bermaksud "Produk ini mengandungi bahan dari babi", atau label yang menyatakan "The source of gelatin capsule is porcine"bermaksud "Kapsul dari gelatin babi".

Contoh contoh label produk yang mengandungi babi dan apa pilihan alternatif yang ada didedahkan di dalam buku bertajuk "Ubat Daripada Sumber Babi & Pilihan Alternatif".

Dengan keadaan produk ubat-ubatan kita yang banyak dicemari bahan haram maka rasanya wajib untuk anda memiliki buku ini. 

Anda bagaimana ? cuba pikir sejenak......nampaknya segala benda makan minum kita sekarang ni sudah dipenuhi dengan benda benda haram.....yang dibuat secara senyap disebalik tabir perniagaan halal.........jompikir bersama..........< TQ >.

(Sumber: wartashubhi.blogspot.com)








Jumaat, 29 April 2011

INOVATIF PENGUATKUASAAN ~ "mata mata robotik".

Assalamualaikum....jumpa lagi kita pada entri kali ini. Hari ini saya ingin berkongsi idea dengan anda semua...khususnya pembaca blog  jompikir. Untuk makluman anda semua khususnya kepada para pemandu, tak lama lagi kita semua akan diperhatikan oleh 'mata mata robotik' yang dipasang oleh pihak berkuasa khususnya dilokasi tertentu bagi menangani masalah pemandu yang tidak berdisiplin dijalanraya.

Bagi mengawasi pemandu yang berdisiplin ini, pihak berkuasa akan memasang 566 kamera statik berteknologi tinggi yang boleh merakam wajah pemandu, jenis kenderaan, no.plet kenderaan dengan amat jelas walau pun memandu melebehi 100 km/jam.

'Mata mata robotik' ini didatangkan dari Jerman dan merupakan satu komponen Sistem Penguatkuasaan Elektronik (AES) yang akan dipasang oleh pihak JPJ dilokasi strategik, terutamanya dikawasan berisiko berlaku kemalangan. Ini bertujuan untuk memerangkap pemandu yang memandu melebehi had laju disamping merakam pemandu yang melanggar lampu isyarat merah, tidak pakai tali pinggang keledar, memotong dua garisan berkembar dsbnya.

Imej pemandu yang akan dirakam oleh AES ini, akan dihantar kepusat kawalan, diproses, disahkan oleh pihak JPJ dan seterusnya saman akan dikeluarkan.Bila anda menerima saman serta gambar anda melakukan kesalahan lalulintas....jangan anda terkejut.....terima sahaja dengan hati terbuka.

Justeru itu.......marilah kita semua berpesan pesan sesama rakan kita mengenai hal ini.......berhati hatilah dijalanraya........

< TQ >..........jompikir.
( Sumber : Berita Harian )











Rabu, 27 April 2011

HOW TO BE A GOOD BOSS.

Today..... i would like to share with our blogs community, especially my readers blog, jompikir. This entry talks about the leader, who is manage and construct the staff  how to approach the goals and the mission in organisation. This can be done by participating and taking part in each activities run by the staffs. So, for that purpose....make sure the man who called himself as the " boss" is the good boss that must be respected by all peoples and effective at managing staff.

On the other hand, being a good boss and empowering your people to make daily decisions does not abdicate your authority.Here are some tips, how to be a good 'boss'....

1. Delegate Responsibility and Trust Your Staff.

     Micro-managers are never appreciated.Once you have trained someone to handle a task/job, allow him / her to handle it without interference.Different people, have different approaches and someone else's way/style of doing something may be just as efficent as the way you would do it. Constantly correcting your staff, will undercuts their confidence and does not allow them to exercise their own style.  


2. Know Your Employees To Know Your Strength.

     Watch your staff, get to know them as individuals.Understand their motives.WHY do they work in this organisation ? WHY do they work in this section/unit/department ? WHAT excites them ? Some of them love the work.....love the flexible hours.... love the retirement plan.....etc. Whatever it is, do your best to understand them. That allows you to enhance, adjust and allign their motives with your goals.

3. Clone Yourself.

     Once you've identified good candidates, teach them your job.Teach them to be YOU. The best boss, trusts his/her staff and re-creates himself many times over, so that in case of emergencies, or in his absence, he/her will  have excellent help that can be utterly relied upon.

4. Empower Your Staff  To Make Critical Decisions.

    If you have done a good job of  training your staff, then you must believe they are doing their best to act in your and your organisation's best interest. Even, if they make a wrong decision or handle a situation in a way you would not have, don't second guess or berate them. Instead, use it as another training opportunity.

5. Create a Clear Chain of Command.

     If you are the boss, be sure the rest of the staff, understands the 'chain' of command in the organisation/department/unit.This, to ensure all the staff know what to do or how to solve the problems that occured in your organisation.

6. Help Them Learn to Work Out Issues Without Your Intervention.

   Sometimes, one or more of your staff  may experience 'friction' with others. If, they come tattling on one another to you, listen to them very carefully. You'll need to step in and resolve the 'conflict' when someone is not fulfilling his own responsibilities or is 'mistreating' another employee.


7. Deal With Any Problems Quickly and Directly.

     Any boss who is busy totally understands this concept - "I don't need all the details, bottom line is for me." Please, deal with it quickly and do not nag your staff, when the problems is brought for your attention.


8. Tell Your Staff How Much You Appreciate Them.

     Never hesitate to 'pat' your employees on the back, compliment and thank them for their excellant service. If customers are there, letting them  know how you 'value' and 'appreciate' your staff can go a long way toward the customers actually having more faith in the services your business provides.


9. Share Your Goals With Your Employees.

     Tell your staff, what makes you happy and ask them directly to help you reach your goals. " Hidden agendas " in a leader are damaging to morale, because they create confusion in those who work for you. they love to feel helpful and accomplished. Your job is to tell them how to achive those feelings.


10. Learn to be an Effective Listener.

     Your employees deserve to be heard when they have concerns. Allow them to finish talking before you speak., do not assume that tou know what they are going to tell you before they finish talking., do not form objections in your mind while they are talking. Instead try to be fully engaged while they are talking. Acknowledge their points, which does not mean that you agree, but it does mean you understand their concerns.
    
 So......for the people who's going to be a good boss....please,... take a good look and use it to improve  your job or missions......jompikir ......< TQ >.

Sabtu, 9 April 2011

KAEDAH PEMBUATAN TELUR TIRUAN.

Selamat pagi Malaysia dan semua rakyatnya.......semoga sihat walafiat hendaknya.Saya ingin menyambung entri saya sebelum ini yang menyentuh tentang TELUR TIRUAN. Ramai sahabat bertanya bagaimana telur ini diproses....Entri sebelum ini tidak menyentuh mengenai kaedah pembuatan telur tiruan....cuma secara kasar berkisar pada ciri ciri telur tersebut.

Ok....untuk pengetahuan anda semua......'benda' ni sebenarnya dah lama wujud....cumanya kita semua tidak ketahuan mengenainya kerana tiadanya pemberitaan mengenai telur tiruan ini dipasaran. Setelah diselidiki dan mencari maklumat terperinci.....maka terjumpalah kaedah pembuatannya.

Andainya anda semua ingin mengetahui secara terperinci cara pembuatannya.....sila layari laman web  www.zulkbo.com . Macam mana.....dah lihat kesemuanya cara pembuatan telur tiruan ini ? Ianya amat mudah......harganya pun amat murah.....tapi awas !!!.....kesannya kepada kesihatan kita semua.....amat memudharatkan.....pikir pikirlah sebelum membelinya  ye.....

Ok...sampai disini saja untuk kali ini......jompikir bersama.......<*TQ*>

Khamis, 7 April 2011

AWAS ! TELUR TIRUAN DI PASARAN.

Hai semua....jumpa lagi kita. Untuk kali ini.....saya ingin membawa anda mengenai satu kes terbaru 'meletup' dipasaran negara kita ......kehadiran TELUR TIRUAN.

Tahu tak anda akan telur tiruan ini ? Ianya sama dengan telur biasa...cumanya saiznya besar sedikit dari saiz telur biasa ( asli ).Antara ciri ciri telur tiruan ialah :

i. bentuknya berbeza dari telur biasa, saiznya besar sedikit berbanding telur asli,
ii. tiadanya pusat telur (chalazae-bahan legap pada putih telur yang membendung kuning telur),
iii. tiada bau seperti telur biasa/asli,
iv. selepas telur dipecahkan...putih dan kuning telur akan segera bercampur,
v. cengkerang/kulit telur tiruan agak berkilat,
vi. bila digoncang, telur tiruan akan berbunyi kerana air berlebihan,
vii. kuning dan putih telur tiruan akan cair bersama bila dipecahkan kerana ianya dihasilkan dari bahan mentah    yang sama,
viii. bila digoreng, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

Cuba anda pikir....

a. dari mana datangnya telur tiruan ini,
b. siapa dalang disebalik pengimportan telur ini,
c. untuk apa telur ini dibawa masuk keMalaysia.....sudah pasti keuntungan yang lumayan,
d. kenapa telur di impot dari luar ? tak cukupkah telur dalam negara ?

Justeru itu...marilah kita renung sejenak.......mengapa hal ini berlaku pada kita ? Kenapa mudahnya 'benda benda' ni masuk kedalam pasaran negara kita.......jompikir bersama < * TQ * >

( Sumber :Utusan Malaysia-07/04/2011 )

Isnin, 4 April 2011

Akauntabiliti + Integriti = NILAI DIRI.

Assalamualaikum para pembaca blog khususnya blog jompikir. Hendaknya ......semua berada didalam sihat walafiat.Untuk entri kali ini......saya ingin membawa anda semua supaya berfikir sejenak dan mencari satu tip untuk mengenali nilai dan harga diri kita. Dimana paksi dan letaknya 'harga diri'  kita.......siapa yang memberi nilai harga diri kita........berapa harga diri kita dimata masyarakat........apa kah faktor X yang membantu diri kita tidak boleh dijualbeli.

Kini....saban hari kita dengar pelbagai berita dan cerita mengenai keruntuhan  nilai dan harga diri  khususnya rakyat Malaysia. Ia berlaku dikalangan rakyat dalam negara.Baru baru ini negara dikejutkan dengan kehilangan berbilion ringgit wang hasil negara yang sepatutnya dikutip.,dilindungi dan dijaga oleh mereka yang diberi tanggungjawab dan amanah untuk menjaga khazanah negara.

Namun....apa yang berlaku.......akibat daripada tiadanya 'spirit' akauntabiliti + integriti dalam hati mereka, telah mendorong perkara tersebut berlaku. Satu lagi kes.....penderaan sehingga menyebabkan kematian seorang kanak kanak sekolah yang berlaku disebuah negeri di Utara. Persoalannya....di mana mereka letak nilai harga diri mereka dalam hal ini ???  Tonggak 12 ???.....Nilai nilai murni....? Rukun Negara ??? Andainya di amalkan....insyaallah....negara., agama dan rakyat... selamat dan harmoni. Tetapi....apa yang berlaku .....sebaliknya......ada yang sanggup menggadai negara dan maruah demi sesuap ' **** panas' .

Sepatutnya formula akauntabiliti + integriti ini diterap dalam sanubari setiap anggota masyarakat demi kelangsungan kehidupan yang harmoni dan sejahtera. Walaupun  ada tawaran untuk 'membeli' dari orang luar keatas diri kita......jangan sesekali 'menerima pelawaan' tersebut. Cubalah berlagak dengan 'menjual' harga diri anda pada harga yang tidak mampu dibeli oleh mereka........nescaya 'orang luar' dan masyarakat sekeliling  akan 'salute' pada anda. Paksikan apa yang kita kerjakan itu sebagai ibadah dan tanggungjawab hanya untuk negara., rakyat dan agama.

Saya sendiri pun tak sanggup nak letak diri saya pada tahap yang begitu rendah....serta menjual maruah dan negara.........hanya untuk mengejar kemewahan hidup. Saya juga terfikir....mereka yang ada duit panas dibank yang jumlahnya juta juta.......nak buat apa ye ???........nak beli rumah/hartanah.....tak boleh kerana duit haram.......Allah tak berkati harta ini.......nak derma kat rumah kebajikan/anak yatim.......sanggup kah anda......beri duit haram ini kat depa......nak naik haji........lagi tak boleh...........habis apa yang dapat dibuat dengan duit panas ni ??? silap haribulan....duit panas ni akan jadi 'warisan pusaka' dikalangan waris jika berlaku 'kematian mengejut'......duit ni akan jadi rebutan dikalangan mereka yang ingin menuntut harta pusaka. Cuba bayangkan apa yang bakal berlaku....jika hal ini benar benar berlaku ?........nauzubillah.........jauhilah ia dari mendekati diri hambamu ini.

Anda bagaimana........setuju dengan fakta diatas.......jompikir bersama........<.TQ>

Isnin, 28 Mac 2011

MENGAPA BLOK ISLAM TIDAK MEMBANTU LIBYA ?

Assalamualaikum para pembaca blog jompikir khususnya.Apa khabar semua....semoga semuanya sihat walafiat. Kali ini saya ingin membawa anda semua kenegara Libya yang buat masa kini....masih lagi diserang dengan hebatnya oleh pengganas dunia......syaitan Amerika serta kuncu kuncunya.

Ketika negara Libya diserang........dimana negara negara Blok Islam ?.....OIC ?......Pertubuhan Negara Negara Teluk  ?.....Liga Islam ? ...dll. Mengapa mereka semua membiarkan syaitan Amerika dan kuncu kuncunya menyerang negara Libya ? Kenapa tidak buat bantahan ?...atau sekatan ekonomi keatas syaitan Amerika sepertimana mereka buat keatas negara Iraq, Iran, Afghanistan, Somalia dsbnya. Cepat sungguh mereka bertindak mengambil tindakan sekatan ekonomi bilamana mendapati negara Islam khususnya yang melanggar piagam PBB.

Cuba kita semua lihat dan renung.....mengapa Blok Islam tidak mengambil tindakan yang sama bilamana Blok Barat menghancurkan / menghentam  negara Islam.Sebabnya ialah negara negara Islam sendiri yang berseteru antara satu sama lain malah tidak bersatu dalam semua hal termasuklah hal ehwal politik dan ekonomi. Lagi pun ada segelintir negara Blok Islam ini yang menjadi 'silent killer' dan 'sharp shooter' kepada syaitan Amerika. Atau adakah negara negara Islam ini telah 'dirasuah' oleh syaitan Amerika dengan memberikan pelbagai 'kemudahan ' seperti kemudahan pinjaman, lojistik, kredit, pembiayaan, pelupusan hutang lapuk dll.

Cuba perhatikan satu contoh disini.....dimana kebanyakkan pemimpin negara Islam, banyak yang melabur dan menyimpan segala aset mereka dinegara Barat, ini secara automatik memberikan mereka 'peluang' dan 'ruang' untuk mengguna dan menyalurkan dana tersebut dengan mencipta teknoloji perang canggih bagi menghapuskan' Islam didunia ini. Mengapa negara Blok Islam tidak melabur wang mereka dinegara negara Islam ? Jika ini berlaku....pasti tidak ada lagi negara Islam yang miskin dan terpinggir didunia malah akan dipandang tinggi oleh dunia sejagat. Dengan dana ini.....bukan sahaja teknologi IT dapat dibangunkan malah teknologi ketenteraan yang canggih dan moden pun dapat dicipta setanding dengan Blok Barat.

Saya pun terasa amat sedih dan geram dengan gerak laku negara negara Blok Islam dalam hal yang membabitkan Islam...... membiarkan saudara Islam sendiri diratah oleh musuh Islam (Amerika, Perancis, Britain, Itali ) malah memberikan 'lampu hijau' kepada Amerika untuk menyerang negara Blok Islam yang didapati tidak sebulu dengan mereka.

Sampai bila hal ini harus berlaku ? Pemimpin Libya (Muammar Gadaffi ) adalah 'super hero' bagi negara Blok Islam...yang menentang kuat Amerika selain pemimpin Iran (Ahmadijad), 'super hero' Islam lain termasuk juga bekas pemimpin Iraq, Saddam Hussin dan Yasser Arafat......tak nampak kah kita semua akan hal ini. Mereka ini adalah 'Omar Mukhtar'  masa kini.

Insyaallah......andainya tumbang 'super hero'  ini .....akan lahir 10 super hero lagi sebagai pengganti.......amin.....Allahuakbar... 

Anda bagaimana ?........sependapat dengan saya ?........jompikir bersama........TQ.

Ahad, 20 Mac 2011

CAMPURTANGAN BARAT DI LIBYA.

Assalamualaikum semua pembaca blog....khususnya blog jompikir. Maaf  ya..... kerana agak lama tidak menulis dan menemui anda......agak sibuk sikit kebelakangan ini.

Sebelum ini, kita dikejutkan dengan 'tsunami' di Jepun dan hari ini......dunia Islam khususnya dikejutkan dengan serangan pihak bersekutu Barat di Libya didalangi oleh Amerika, Britain, Itali dan Perancis.. Cuba anda semua pikir apa kah sebab utama yang mendorong tindakan ini.......ya tiada sebab lain.... melainkan sumber minyak di negara tersebut........macam dia orang buat kat negara Afghanistan dan Iraq........kononnya nak melindungi dan membantu rakyat tempatan yang ditindas oleh pihak pemerintah. 

Mengapa cepat sekali pihak bersekutu Barat ini buat keputusan menyerang negara negara Islam..... tetapi agak lambat bertindak bilamana melibatkan negara zionis Israel yang menyerang rakyat dan negara Palestin. Sebagai contoh, lihat sahaja kes serangan komando Israel keatas kapal Turki....apa kesudahannya ? Juga serangan Israel keatas rakyat Gaza di Palestin....pun tiada tindakbalas dari PBB.

Pihak perikatan Barat hanya akan mengambil tindakan segera bilamana ada 'keuntungan ' yang boleh dikaut disebalik serangan tersebut. Lihat sahaja serangan keatas negara Iraq dan Afghanistan....kerana adanya sumber petroleum disana....begitu jugalah dengan negara Libya sekarang ini. Lagi pun negara Libya telah dilabel oleh 'polis dunia' sebagai paksi keganasan dan merupakan musuh ketat pihak bersekutu Barat. Mereka telah lama menaruh harapan keatas Libya agar suatu hari nanti mereka dapat menakluk Libya serta menggulingkan Presiden Muammar Gadaffi.

Negara negara Islam lain yang ada krisis masa kini seperti Mesir, Arab Saudi, Algeria, Yaman dll tidak akan diganggu gugat oleh pihak perikatan Barat kerana mereka ini merupakan sekutu mereka ( pro-Barat ) malah memiliki kekayaan dan  kepentingan ekonomi dinegara Timur Tengah ini.......seperti pengkalan tentera dan syarikat syarikat petroleum yang menjalin usahasama mengeluarkan 'emas hitam' dirantau Teluk. Mereka akan cuba mengekalkan momentum ini dirantau Teluk.

Selepas menemui kejayaan dan menjatuhkan pemimpin Libya.......ada lagi sebuah negara Islam iaitu Iran bakal diserang dan ditakluk oleh sekutu Barat ini. Negara ini juga telah lama menjadi idaman dan impian negara negara Barat kerana aktiviti nuklearnya yang tidak disenangi oleh mereka malah dilihat akan menyerang negara zionis Israel serta mengganggu gugat negara negara yang pro-Barat.

Justeru itu, marilah kita semua mendoakan agar rakyat Libya, Iran serta sekelian rakyat dinegara Timur Tengah dipelihara dan diselamatkan Allah dari bencana perang ini dan juga sama samalah kita berdoa kehadrat Illahi agar membinasakan negara dan para pemimpin yang mendalangi peperangan ini.........aminn....

Anda.....bagaimana......setuju dengan saranan diatas....jompikir bersama.........TQ.

Isnin, 28 Februari 2011

PENILAIAN MASYARAKAT mengenai diri kita.....

Assalamualaikum semua, .....entri kali ini....jompikir nak bawa anda semua meninjau dan menilai diri masing masing dari kacamata masyarakat. Anda tak faham ? Macam ni......kita cuba lihat bagaimana dan macam mana masyarakat menilai tentang diri kita yang bekerja......ada yang bekerja sebagai cikgu......pensyarah....doktor......pegawai tinggi kerajaan/swasta.....anggota berunifom.....dsbnya.

Setiap hari...diri kita di 'teropong' oleh ramai orang.....untuk melihat diri kita....ketrampilan kita......kelemahan kita....kekuatan kita...keupayaan kita......pergaulan kita....cara percakapan kita......cara kita 'tackle' masalah dan menyelesaikannya....dsbnya.

Dari kacamata masyarakat /pelanggan /orang ramai.....mereka bukan menilai status dan tingginya pangkat seseorang.... tetapi akan menilai 'keupayaan' ( ability ) seseorang pegawai itu...... samada dapat  menyelesai masalah rakyat dalam masa yang cepat dan berkesan..... atau tidak.

Bagi guru pula.....rakyat bukan menilai kemahiran mereka 'mengajar' anak murid mereka sehingga berjaya tetapi akan menilai para guru sejauh mana guru dapat 'mendidik' anak mereka sehingga mengenali diri mereka dan keluarga......agama.....tanahair....dan bangsa. 

Kepada yang bergelar penceramah  pula....rakyat akan menilai mereka sejauh mana ajaran mereka dapat membawa rahmat serta kebahagiaan ( dunia dan akhirat ) kepada mereka...... dan bukannya menilai mereka dari sudut pandai berceramah disana sini dan membiarkan rakyat hidup dalam kesengsaraan.

Yang bergelar doktor pula......rakyat bukan menilai 'kepandaian' atau 'kemahiran' yang ada pada seseorang doktor sebaliknya rakyat akan menilai dari sudut 'kepakaran' serta 'kebijaksanaan' doktor memanjang umur pesakit.

Pekerja berunifom pula.....rakyat akan menilai mereka dari aspek kecekapan mereka menyelesai masalah orang awam secara 'berhemah' dan bukan menilai mereka kerana mereka mengenakan unifom serta berkuasa penuh.

Yang berstatus 'orang kaya' dan memiliki harta melimpah ruah.....rakyat bukan menilai mereka dari jumlah harta yang mereka miliki malah akan menilai mereka dari aspek penglibatan mereka dengan orang disekelilingnya serta membantu orang yang memerlukan bantuan.

Yang mempunyai ramai kawan dan sahabat disekeliling......rakan serta kawan akan menilai anda bukan dari aspek jumlah kawan yang anda miliki tetapi mereka menilai anda dari sudut 'jalinan persahabatan' ...... bukan sahabat ramai diketika anda 'senang' dan melupakan diri anda ketika anda dalam 'kesedihan'.

Kepada para pemimpin........rakyat bukan menilai keperibadian dan keupayaan seseorang........ tetapi akan menilai dari sudut 'kebijaksanaan' pemimpin memberi kebahagiaan serta kemakmuran kepada rakyat....agama.....dan tanahair.

Sahabat2 ku sekelian.......anda bagaimana ? Apa pendapat anda .........setuju dengan petikan diatas.......jompikir bersama........TQ.

Khamis, 17 Februari 2011

Apakah Benar DEODORAN Penyebab Kanser Payudara ?

Apa khabar sahabat sahabatku sekalian, semoga berada dalam sihat walafiat hendaknya.Untuk renungan kali ini, jompikir ingin membawa anda semua merenung sejenak kepada punca penyakit dan pembunuh senyap yang kerap menyerang kaum wanita khususnya iaitu kanser payudara.

Saya ingin berkongsi maklumat ini dengan anda semua ......Cuba anda fikir dan gunakan talian  'logik akal' anda ......salah satu punca penyebab kanser payudara ialah berhubung kait dengan pengamalan dan penggunaan 'deodoran' dibawah ketiak. Betul atau tidak......jom kita buat sedikit kajian. Walau apa pun jenis deodoran yang diguna pakai samada dari jenis jeli, cream atau cecair, ia sebenarnya 'menghalang' cecair rembesan / pengeluaran peluh ketiak. Andainya peluh ketiak/cecair rembesan dihalang keluar.......ke mana ia akan mengalir keluar ? Cuba fikir dan renung......Pendapat / kesimpulan saya ialah....cecair/ peluh ketiak ini akan 'menyusut masuk' kedalam laluan peluh / mana mana saluran  yang ada dalam sistem tubuh badan kita.....paling dekat ialah saluran menuju ke payudara. Sila lihat gambarajah disebelah sebagai rujukan.
 
Contoh lain, saya gambarkan disini.....cuba kita 'ikat' dan tutup laluan keluar air  pada hujung 'getah paip' dan membiarkan air paip terpasang.....apa terjadi ? Sudah pasti air akan bertambah , tekanan air meningkat, paip mengembang dan akan pecah pada tempat sambungan di antara paip getah dengan paip air........betul tak ? Sama tak...dengan proses pengeluaran peluh dan kita menghalangnya dari keluar.

Pengeluaran air /sisa rembesan dari tubuh manusia adalah sistem semulajadi tubuh , seperti juga dengan pelepasan gas toksik (kentut), pengeluaran peluh, sendawa, pengeluaran air kencing, najis dsbnya. Jika kita halang 'pengeluaran rembesan' ini, apa akan jadi dengan sistem dalam tubuh...sudah pasti perut akan terasa senak, perut kembung, terasa ada angin dalam badan, mual, loya, pening kepala dll. 

Justeru, inilah yang terjadi kepada sistem tubuh  jika kita menghalang rembesan peluh dari keluar. Peluh yang ditahan dengan 'deodoran' tadi telah membentuk satu 'penyakit' dalam tubuh.

Peluh yang menyerap masuk akan berkumpul dan 'toksik' beracun yang sepatutnya dikeluarkan ini akan menjadi ketulan kecil setelah bercampur dengan lain lain unsur kimia dalam tubuh.....membengkak dan hasilnya terjadilah 'kanser'.

Cuba kita fikir...... mengapa penyakit ini lazimnya menyerang kaum wanita berbanding lelaki? Adakah kerana mereka ini kerap mengguna pakai deodoran setiap hari berbanding dengan lelaki ? Fikir fikir dan renunglah info ini......jompikir bersama...........TQ.

Isnin, 14 Februari 2011

Mengapa Manusia Suka Buat PERKARA YANG DILARANG dan DITEGAH.

Assalamualaikum semua....kali ini jompikir ingin membawa anda semua kepada satu perkara yang amat suka manusia buat. Dalam menjalani kehidupan seharian kita hari ini, ada perkara boleh buat dan ada perkara tak boleh buat.Begitu jugalah dengan perkara yang berkaitan dengan agama....ada perkara ditegah dan ada perkara dituntut dilaksanakan.Semuanya ini untuk kebahagiaan dan keharmonian manusia sejagat dalam mengharungi kehidupan seharian.

Cuba kita lihat sekeliling kita hari ini.....tak kira dirumah, diatas jalanraya, ditempat kerja, diatas kenderaan, atau dimana mana jua pun...terdapat 'sign board' larangan seperti 'No Entry', Dilarang Buang Sampah, Jangan Meludah, Dilarang Memotong dsbnya. Adakah kita betul betul mematuhi 'arahan' ini 100%....tidak....dan mungkin juga ada  yang tidak mematuhi akan larangan tersebut.....benar tekaan ini.

Jika diambil contoh 100 orang, hanya 30 orang sahaja yang mematuhinya manakala 70 orang lagi tidak mematuhi arahan ini malah akan cuba untuk 'mencabar' akan peraturan tersebut......mengapa ya ?....cuba kita semua renung dan fikir fikirkan.

Satu contohnya ialah peraturan jalanraya yang melarang memotong di dua garisan berkembar.....ramai para pengguna jalanraya yang 'melanggar' peraturan ini. Mengapa mereka sanggup melanggar aturan ini.....sengaja nak menguji pihak berkuasa atau sengaja nak cabar undang undang. Satu contoh lain; bermain judi dan minum arak adalah haram bagi orang ****** tetapi banyak orang yang melibatkan diri dalam aktiviti tidak bermoral ini. Cuba cubalah kita fikir........ kenapa ye ??? Mungkin mereka yang melanggar aturan ini akan dianggap   'hero' oleh sesetengah pihak atau 'wira' dikalangan mereka.

Satu lagi perbuatan yang dilarang......rasuah.....tetapi  ramai dikalangan kita yang mengamalkan perbuatan ini malah ada yang sanggup menyimpan di Institusi Kewangan sampai bertimbun timbun banyaknya. Penipuan, penyelewengan, salah guna kuasa, ugut, ancam,semuanya ini ditegah oleh setiap agama kepada penganutnya... tetapi sebaliknya....... lain yang berlaku. Perkara larangan inilah yang menjadi 'impian' mereka untuk mereka buat.

Kepada mereka...walau pun denda yang dikenakan tinggi mahupun hukuman apa pun...mereka sanggup bayar....Sampai begitu sekali mereka pegang prinsip hidup ini.


Anda semua...bagaimana ??? Siapa yang salah.....manusia atau aturan ??? dimana silapnya ?..... jompikir bersama......sila beri komentar anda.........TQ.

Ahad, 13 Februari 2011

BANDAR FUTURistik.

Assalamualaikum para pembaca sekalian khususnya pembaca blog saya. Untuk paparan kali ini....saya ingin membawa saudara/ri kesatu destinasi yang tidak pernah kita semua fikir mengenainya malah tidak terbayang pun akan kewujudannya didunia ini. Destinasi tersebut ialah satu bandar impian.....BANDAR FUTURISTIK.

Bandar ini wujud hasil dari evolusi serta perkembangan pesat IT  yang kian hari kian pesat membangun dengan pelbagai saiz, rupa dan 'design'. Bermula dari yang kecil hinggalah kepada yang besar.

Kita juga pernah dipaparkan dengan pelbagai bentuk 'gajet' masa depan dari rupabentuk komputer jenis iPAD, komputer tablet, 'smartphone', 'smartpen', dan bermacam macam gajet lain samada untuk kegunaan dirumah hinggalah kepada gajet untuk kegunaan dipejabat.Mungkin juga gajet untuk kegunaan peperangan masa depan kini telah direka bagi menggantikan penggunaan tenaga manusia sebagai 'alat peperangan' dimedan perang. Siapa tahu ianya telah pun wujud.....mungkin sedang dibangunkan diperingkat 'prototype'  sebelum dipasar dan digunakan secara meluas.'Gajet peperangan' ini amat sesuai digunakan untuk tujuan peperangan  masa depan kerana kosnya yang minima serta penggunaannya yang amat efisyen.

Ruangan kali ini bukan untuk berbicara tentang peralatan gajet tetapi mengenai peralatan yang seiringan dengan pembangunan gajet iaitu pembangunan bangunan/rumah masa depan.

Apakah wujud bandar bandar ala 'futuristic' pada masa depan? Bentuknya macam mana ya? Untuk menjawab soalan ini....beberapa buah negara Eropah dan Asia Timur telah cuba untuk mewujudkan bandar masa depan ini.Antara negara yang terlibat dengan projek ini ialah Amerika, China, Abu Dhabi,Estonia,Jepun dan juga Britain.

Antara ciri ciri yang diaplikasikan dalam penciptaan bandar 'future' ini ialah :

1. perkhidmatan WiFi percuma tanpa had,
2. penggunaan kenderaan yang dijana oleh kuasa bateri,
3. bebas pencemaran karbon,
4. mengitar semula bekalan air,
5. penggunaan tenaga solar untuk menjana pengoperasian.

Satu contoh bandar 'futuristic' ini ialah terletak di Abu Dhabi, dikenali sebagai Bandar MASDAR, bakal menjelma pada tahun 2020.
Selain MASDAR, China turut membangunkan bandar 'future'nya yang terletak di Dezhou. Cirinya seperti pembinaan 'solar valley' dengan lampu lampu jalan dan kolam renang dijana oleh kuasa matahari, melaksanakan skim perkongsian dan penggunaan basikal sebagai alat pengangkutan utama yang tidak membebaskan karbon.Ianya juga dapat mengekalkan udara segar.

Dibenua Eropah pula bertempat di Tallinn, Estonia, pula menawarkan perkhidmatan WiFi percuma tanpa had dimerata tempat dan kawasan seperti ditaman taman, muzium, kafe dan kereta api.

Di Minneapolis,Amerika, pula menyediakan perkhidmatan pemasangan talian internet seluas 94 km persegi untuk kemudahan orang ramai berkomunikasi serta mendapatkan maklumat terkini dengan cepat.

Lain lain ciri bandar 'futuristic' boleh digambarkan dengan keadaan seperti pembinaan struktur bangunan luar biasa, menara pokok, rumah terapung diatas air, penggunaan pengangkutan yang tidak menggunakan petrol, sistem pengoperasian dijana oleh kuasa solar, air dsbnya.

Di Britain pula kini pesat dibangunkan bangunan luar biasa, lain dari yang lain. Britain kini sedang pesat membangunkan bangunan model menara SHARD, bangunan ala 'futuristic' yang bakal mencetus persaingan global bagi model masa depan bangunan bangunan pencakar langit.

Rabu, 9 Februari 2011

KUKU - PETUNJUK PENYAKIT DALAM TUBUH.

Assamualaikum semua pembaca blog saya khususnya.Kali ini saya ingin berkongsi maklumat dengan anda semua mengenai satu petua untuk mengetahui penyakit dalam tubuh kita.Semua sudah maklum tentang KUKU bukan....kuku yang ada pada jari tangan dan kaki manusia.

Kesihatan kuku boleh menjadi panduan dan petunjuk kepada kesihatan tubuh.Kuku yang sihat selalunya LICIN dan KONSISTEN warnanya.Sebarang jenis perubahan warna kuku boleh menandakan pelbagai masalah kesihatan.

Dibawah ini terdapat 10 tanda pada kuku yang berkemungkinan menunjukkan masalah kesihatan yang serious.

1. Kuku berwarna PUTIH - penyakit hati seperti HEPATITIS.
2. Kuku KEKUNINGAN tebal dan tumbuh perlahan -  penyakit paru paru seperti EMFISEMA.
3. Kuku KEKUNINGAN dengan sedikit merah pada dasarnya - DIABETES.
4. Kuku berwarna PUTIH dan separuh MERAH JAMBU - penyakit buah pinggang.
5. Dasar kuku berwarna MERAH - penyakit jantung.
6. Dasar kuku pucat atau berwarna putih - ANEMIA.
7. Permukaan kuku berlekuk - PSORIASIS atau KERADANGAN ARTHRITIS.
8. CLUBBING - penebalan tisu tisu pada dasar kuku - penyakit PARU PARU.
9. Garisan merah tidak sekata pada dasar lipatan kuku - lupus atau penyakit tisu penyambung.
10. Garisan hitam dibawah kuku - MELANOMA.

Bagaimana anda menjaga kesihatan diri anda ??? Jangan lupa ye....sekarang ini pelbagai penyakit datang dan 'hinggap' ditubuh kita tanpa kita sedari. Pernah dengar 'mati mengejut' ???.......penyakit ini tak kira tua muda....sampai masa....kita dijemputNya tanpa ada tanda tanda diserang penyakit. Untuk itu.....kita perlulah menjaga kesihatan setiap masa....makan minum perlu ada pantang larang.....jangan 'tibai' sembarangan.....lepas tu...jangan lupa......bersenam.....TQ

Isnin, 31 Januari 2011

GERAKAN REFORMASI DI ASIA BARAT.

Salam bahagia semua pembaca, khususnya pembaca blog saya. Untuk entri kali ini saya ingin memaparkan kisah yang berlaku di Negara Asia Barat. Seantero dunia sudah mendengar akan gerakan reformasi yang kian menular di Mesir kini lantaran inspirasi daripada gerakan reformis yang meletus di Tunisia yang menyebabkan jatuhnya rejim pemerintahan kuku besi selama 23 tahun iaitu bekas Presiden Zine El Abidine Ben Ali.

Cetusan gerakan ini  dipelopori oleh barisan pembangkang serta rakyat yang tidak puas hati dengan pentadbiran kuku besi. Pendorong kebangkitan gerakan reformasi ini didorong oleh beberapa faktor dalaman yang tidak dapat lagi dibendung seperti pemerintahan terlalu lama ( Presiden Hosni Mubarak yang memerintah selama 30 tahun ) , kadar pengangguran yang tinggi, kurangnya kebebasan bersuara, rasuah yang berleluasa, kekejaman polis terhadap orang awam, kurangnya peluang pekerjaan, harga barangan meningkat dsbnya.

Disebalik faktor diatas, rakyat juga melihat wujudnya golongan elit yang mengaut keuntungan dan kekayaan negara secara haram manakala kumpulan minoriti dilihat semakain tertindas dan melihat kepada kejayaan 'Sindrom Tunisia' yang telah berjaya menumbangkan rejim Presiden Zine Ben Ali, maka inilah pencetus dan pembakar semangat  kebangkitan diMesir.

Apakah gerakan ini bakal meletus dilain lain negara Asia Barat dan Timur Tengah yang dilihat oleh pemerhati politik bahawa negara negara yang pro- Barat bakal tumbang pada tahun ini......sama samalah kita lihat. Negara Yaman dan Algeria kini juga  berada diambang perang reformasi dan ' kebangkitan rakyat '.

Pada pandangan saya, amat wajar gerakan reformasi ini dilancarkan memandangkan faktor faktor dalaman serta dasar luar mereka yang kebanyakkannya  pro - Barat malah rakyat mereka sendiri tidak dipedulikan malah dipinggirkan serta serba kekurangan dari segi sosio - ekonomi.

Kita semua bakal melihat adakah situasi ini akan mempengaruhi pihak Barat untuk campurtangan atau tidak khususnya Amerika, Britain dan Israel kerana mereka ini memiliki banyak kepentingan di negara Mesir serta lain lain negara Timur Tengah.

Perubahan rejim pemerintahan wajar diubah disusuli dengan dasar luarnya tetapi  jangan sesekali mengabaikan 'kehendak rakyat' yang memerlukan 'perhatian' dari pemerintah.

Sama samalah kita semua mendoakan agar 'kebangkitan rakyat' di Asia Barat dan Timur Tengah khususnya negara yang pro-Barat dapat ditumbangkan........moga moga semua rakyatnya dirahmati Allah s.w.t.  

Untuk makluman kita semua yang seagama dengan mereka.......amin.