Jumlah Paparan Halaman

;

Isnin, 22 November 2010

CARA ELAK BERLAKU RASUAH.

Askm semua para pelayar blog, saya cuma nak tarik semua perhatian mengenai masalah yang tak pernah selesai dari dahulu hingga sekarang.....rasuah.

Rasuah ni wujud bila mana adanya PEMBERI dan PENERIMA.....ada tawaran dan permintaan. Sebab lain berlakunya perbuatan ini didorong oleh kesusahan untuk memperolehi sesuatu yang dihajati seseorang , atau mungkin memakan masa yang terlalu lama untuk memperolehi kelulusan 'permit' atau 'lesen' sebagai contoh. Jadi cara yang paling berkesan ialah 'menghulurkan' habuan kepada mereka yang sanggup 'menerima' benda ini tanpa memikir panjang dan kesannya dikemudian hari.

Hari ini, saya nak bercerita cara nak mengelak dari berlakunya 'rasuah' ini. Perbuatan ini hanya berlaku dikalangan 'orang orang lama' dalam sesebuah institusi / organisasi. Semakin 'lama' seseorang itu duduk disesuatu tempat/bahagian/seksyen/unit, maka sudah pasti orang berkenaan  akan lebih pandai bermain 'catur'. Individu ini akan lebih peka dengan keadaan sekeliling mereka, mengenai prosedur kerja, selok belok sesuatu urusan, tempat mana adanya kelemahan dsbnya. Bagi mereka, inilah cara mereka bermain untuk mendapatkan 'checkmate' raja ( dalam permainan catur ).Bila berlaku keadaan ini, maka individu tadi akan 'menawarkan' khidmatnya untuk 'memudahkan' urusan orang yang berada dalam keadaan 'susah' tadi dengan meminta habuan dalam bentuk 'wang' sebagai bayaran/upah menyelesai sesuatu masalah.

Untuk itu, adalah dicadangkan kepada pihak berwajib, agar mempraktiskan amalan kerja seseorang pegawai disesuatu tempat itu tidak terlalu lama, sebagai contohnya tidak lebih 6 bulan atau 12 bulan atau diantara 1-3 tahun. Ini untuk mengelak pegawai tadi akan membuka dan melebarkan 'website' nya atau jaringan persahabatan dengan kumpulan kumpulan  yang mempunyai kepentingan peribadi diluar organisasi mereka.

Satu contoh diberi disini, pegawai penguatkuasa disesebuah agensi penguatkuasa, tidak boleh terlalu lama disesuatu tempat sehingga bertahun lamanya. Tempoh 6 -12 bulan sudah memadai atau 1-3 tahun.Cukup tempuh, tukar secara dalaman atau pun boleh cuba buat pertukaran antara jabatan /agensi yang ada bahagian penguatkuasa. PBT Utara boleh ditukar ke agensi pengutkuasa Kerajaan di Selatan sebagai contoh dan tidak semestinya pertukaran secara dalaman sahaja. Pegawai penguatkuasa dari agensi penguatkuasa A boleh ditukar ke agensi penguatkuasa B..amalan  bertukar dalam jabatan yang sama sudah tidak 'relevan' buat masa ini. Pertukaran secara dalaman ini juga  tidak menjamin perlakuan rasuah dapat dikekang sepenuhnya.

Anda...bagaimana...setuju dengan cadangan saya....jompikir.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan