Jumlah Paparan Halaman

;

Selasa, 23 November 2010

KEMALANGAN TRAGIS

Askm semua blogger dan para pelayar blog terutama yang singgah ke blog saya ini. Terima kasih diucapkan kerana melapangkan masa anda untuk membaca apa yang dipaparkan disini.

Saya ingin menarik perhatian semua kerana kita kini di ketemukan dengan pelbagai berita  terutamanya kemalangan tragis yang  berlaku disana sini setiap hari. Saban hari dipaparkan dalam media media utama.Kemalangan ini pula tidak mengira kenderaan kecil mahupun yang besar....apa sebenarnya yang berlaku...sebab musabab kemalangan ini terjadi, faktor manusia kah penyebabnya atau faktor kenderaan. Tetapi jangan kita lupa, mungkin juga elemen persekitaran  dan juga bentuk jalan yang menyebabkan sesuatu kemalangan berlaku.

Jika kita ambil  manusia sebagai faktor utama, apakah pemandu berkenaan benar benar layak memandu diatas jalanraya. Pemandu hanya lulus ujian memandu tetapi adakah dia lulus mengikut  piawaian Malaysia ? Sepatutnya perlu ada satu agensi bebas / lembaga yang memberi pengesahan dan mengiktiraf pemandu untuk memandu. Sebagai contoh, satu produk dikeluarkan oleh sebuah Syarikat A dan untuk membolehkan produk ini dipasarkan didalam atau luar negara, ianya perlu menjalani ujian piawaian dan perlu lulus di agensi yang bernama SIRIM.Selepas lulus ujian berkenaan barulah produk ini boleh dipasarkan.

Jadi apa kata, prosedur diatas diaplikasikan keatas pemandu pemandu di Malaysia, yang baru lulus ujian memandu. Sebelum mereka ini diambil bekerja untuk memandu samada kenderaan berat atau pun kenderaan perkhidmatan awam, mereka perlu LULUS ujian 'piawaian' di sebuah organisasi lain yang dibentuk bertujuan untuk menilai dan menentusahkan bahawa pemandu berkenaan boleh memandu dalam apa jua keadaan dan rintangan.

Ujian  'piawaian' ini pula hendaklah merangkumi module yang berkaitan dengan cara pemanduan berhemat, cara mengurus kecemasan, cara pengendalian dan penyelenggaraan kenderaan berat/kenderaaan perkhidmatan awam.

Kelulusan piawaian ini pula akan menjadi dokumen sahih dan bukti bagi mana mana organisasi pengangkutan yang ingin mengambil pemandu untuk bekerja dengan organisasi mereka.

Mungkin ini satu kaedah terbaik untuk mengurangkan kemalangan disamping dapat meningkatkan  tahap profesionalisme pemandu pemandu di Malaysia.

Anda...bagaimana....setuju dengan idea ini.....jompikir....TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan