Jumlah Paparan Halaman

;

Khamis, 9 Disember 2010

PENYAKIT BERJANGKIT DI PEJABAT.

Kali ini saya ingin membawa anda semua ke satu destinasi yang sering berlakunya pengedaran penyakit berjangkit - pejabat, tempat kita kerja. Manusia tidak akan pernah berhenti mengata yang bukan bukan tentang kelemahan orang lain. Produktiviti kerja saling berkait rapat dengan persekitaran tempat kerja samada positif atau pun negatif.

Salah satu punca kepada stres dipejabat adalah 'gosip'. Semakin kita berjaya, semakin ramai yang iri hati dan mencemburui kita. Justeru itu, cuba amalkan petua petua dibawah dalam menangani masalah penyakit ini.

1. Cari punca gosip ini tersebar.
2. Berhenti daripada mengumpat.
3. Elakkan gosip daripada tersebar.
4. Jaga reputasi diri.
5. Berbuat baiklah dengan 'lawan' atau 'musuh'.
6. Biarkan gosip itu berlalu.
7. Jangan lukakan perasaan orang lain.
8. Kaji kelemahan diri.
9. Abaikan gosip dan tumpukan perhatian kepada perkara lain yang lebih penting.
10. Mungkin yang menyebar gosip inginkan perhatian.

Kepada mereka yang sering menyebar 'fitnah' atau 'gosip' dipejabat, hentikanlah perbuatan terkutuk ini kerana ianya tidak mendatangkan apa apa kebaikan mahupun manfaat malahan banyak mendatangkan keburukan kepada diri sendiri dan juga menjatuhkan reputasi serta imej jabatan.Adalah lebih baik tumpukan perhatian kepada misi dan objektif  kerja kita.

Anda....bagaimana....jompikir bersama.....TQ....jangan meletakkan diri anda sebagai 'penyebar fitnah'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan