Jumlah Paparan Halaman

;

Khamis, 26 Januari 2012

SAWAH PADI KREATIF

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua para pembaca blog saya. Pagi ini saya ingin membawa anda semua untuk bersantai minda. Cuba lihat pada paparan gambar dibawah.....yang dipetik dari negara Jepun mengenai pertanian khususnya penanaman padi. Apa yang anda dapat lihat ? Kreativiti ......Inovasi......Produktif. Alangkah baiknya jika hal ini berlaku dinegara kita, Malaysia.








 
( Sumber : Ibnu Hasyim)

 
Diberitakan di Jepun, walaupun keluasan sawah padi mereka terhad, tetapi produktiviti yang dihasilkan adalah amat tinggi. Mereka mampu menuai sebanyak 5 kali setahun, sedangkan di Malaysia, di negeri Jelapang padi ini hanya sebanyak 5 kali tuaian dalam tempoh 2 tahun. Ini kreatif lagi produktif malah menguntungkan rakyat dan negara..

Cuba kita pikir bersama secara mendalam.....jika idea ini dilaksanakan dinegara kita....bukan setakat berbaloi malah akan tampil lebih ramai para 'pencipta' dan petani moden akan berusaha untuk mencipta pelbagai bentuk sawah yang berinovatif lagi kreatif......atau mungkinkah boleh dibuat pertandingan dikalangan para petani.... dan pihak berwajib pula seharusnya memberi lebih galakan dan dorongan kepada mereka dengan menyediakan pelbagai bentuk hadiah  lumayan untuk para petani yang cuba membuat rekaan dan ciptaan paling terbaik. Saya rasa hal ini boleh dilaksanakan.....tak salah jika kita semua cuba 'benda' baru ni dikalangan kita....mana tahu......akhirnya nanti dapat membantu para petani meningkat hasil pengeluaran dan dapat menarik para belia untuk menyertai 'projek' ini disamping itu negara kita pun dapat memperkenalkan satu inovasi baru dalam pertanian diperingkat global.

Mungkin juga satu hari nanti negara kita tidak lagi mengimpot hasil padi dari luar negara....siapa tahu.....ingat pesanan orang tua tua.....belum cuba belum tahu.

Anda bagaimana ?........setuju dengan cadangan diatas.......jompikir bersama.
< $$$  TQ   $$$  >



Tiada ulasan:

Catat Ulasan