Jumlah Paparan Halaman

;

Sabtu, 15 Januari 2011

CANTAS MENCANTAS - anda suka ?

Salam semua pembaca blog saya. Kali ini saya ingin paparkan mengenai 'cantas'. Apa yang anda faham dengan perkataan 'cantas'? Saya pasti fikiran anda akan mengatakan cantas berkait dengan pemangkasan  pokok atau tumbuh tumbuhan.Betul tu.....tapi saya ingin membawa anda semua 'meneroka' ke destinasi lain yang mengaplikasikan perbuatan 'cantas' ini.

Selain dari skop diatas, adakah anda tahu bahawa dalam aktiviti ekonomi  juga berlaku cantas mencantas  dan juga ditempat kita bekerja selain dalam komuniti kita pun perlakuan ini terjadi.

Dalam aktiviti ekonomi, 'cantas' ini bermaksud.... berlaku 'pencurian' rezeki seseorang / institusi oleh pihak lain yang menggunakan 'link' / kabel / kenalan bagi merampas hak orang lain.Sebagai contoh; katakan Si A telah dipilih untuk memenangi satu tender......oleh kerana Si B ada kenalan dipihak atasan syarikat yang mengeluarkan kontrak...maka dia memasang 'link'nya bagi memperolehi kontrak tersebut. Satu contoh lain boleh dilihat dalam perebutan dalam jawatan tertinggi sesebuah organisasi.Bagi merealisasikannya....seseorang yang bertanding sanggup mencantas walaupun rakan sendiri yang terlibat. Pelbagai strategi akan dipasang demi menjayakan impiannya walau pun ianya berlawanan dengan ketetapan peraturan.

Dalam sektor awam mahu pun swasta, aktiviti ini juga berleluasa  disana sini khususnya dalam proses yang melibatkan 'kenaikan pangkat' dan yang melibatkan hal ehwal pertukaran. Masing masing akan 'main wayang' disini dengan mencantas kawan sendiri untuk naik pangkat walhal orang berkenaan baru setahun jagung dalam perkhidmatan. Ada juga yang sanggup memburukkan nama rakan sendiri dengan menjaja  pelbagai gossip buruk seantero pejabat  dengan tujuan untuk naik pangkat.   

Justeru....dalam isu diatas.....yang menjadi mangsa ialah ''mereka mereka" yang tidak ada 'link' malah tidak mengenali  mana mana orang atasan. Maka akan tercetuslah bencana dalam sesebuah organisasi.....'pegawai' tak tahu nak buat kerja walau pun kerja itu amat mudah untuk dilaksanakan.Kos pengurusan turut meningkat gara gara pegawai tak tahu buat bajet.

Anda....bagaimana ???.....jangan sesekali melibatkan diri anda dengan perbuatan tidak bermoral ini. Andainya perbuatan ini berlaku ditempat anda bekerja......adakah anda suka ?........jompikir bersama....mencari jalan penyelesaian......TQ.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan