Jumlah Paparan Halaman

;

Sabtu, 15 Januari 2011

EN-V : KERETA MASA DEPAN.

Salam bahagia semua pembaca., kali ini saya akan membawa anda kepada satu penampilan teknologi baru berkonsepkan 'futuristic'.

Dikenali dengan panggilan EN-V ( sebutan 'envy' singkatan dari nama Electric Network Vehicle ). Dijangkakan syarikat syarikat pengeluar kereta akan bersaing bagi memperkenalkan kenderaan berkonsepkan 'futuristic' dan bakal memonopoli pasaran global.

Kereta jenis hibrid yang menggunakan penggerak hidrogen dan elektrik bakal menjadi pilihan utama pengguna masa depan berlandaskan kepada peningkatan harga petrol / diesel yang dijangka terus meningkat masa depan disamping komoditi ini akan mengalami penyusutan dalam pengeluaran. 

Penampilan pertama kenderaan konsep 'mobiliti bandar' iaitu EN-V dihasilkan oleh kepakaran syarikat General Motors (GM) dengan rakan strategik di Shanghai,China iaitu  Shanghai Automotive Industry Corporation telah menghasilkan kenderaan 2 tempat duduk ini selain saiznya yang kecil, mampu menyelesaikan masalah parking, kesesakan lalulintas serta masalah kualiti udara. Kenderaan ini menggunakan platform "PUMA" (Personal Urban Mobility Accessibility).

Didatangkan dengan 3 model -Jiao (Pride), Miao (Magic ) dan Xiao (Laugh). Dijana oleh kuasa motor elektrik berkembar dan penggunaan teknologi penstabilan dinamik berdasarkan GPS bersepadu.Digerakkan oleh bateri Li-ion yang boleh dicaj.

EN-V boleh bergerak sejauh 40 km dan amat sesuai digunakan dalam bandar. Berat keseluruhannya pula hanyalah 400 kg termasuk penumpang.Kenderaaan masa depan ini juga dilengkapi GPS, pengesan laluan jalan dan kamera dibahagian depan dan belakang.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan