Jumlah Paparan Halaman

;

Isnin, 10 Januari 2011

ETIKA MENGKRITIK.

Assalamualaikum dan selamat tahun baru semua pembaca blog. kali ini saya ingin membawa anda 'menerjah' kedalam organisasi tidak kira organisasi kerajaan mahupu swasta. Setiap hari ada saja kita atau kawan kita yang mengkritik sesama sendiri berhubung dengan perjalanan sesuatu kerja atau berkaitan hal lain. Silap kritik akan membawa musibah dan sudah tentunya akan merenggangkan hubungan dua hala.

Disini disertakan serba sedikit tips cara dan etika semasa membuat kritikan.

1. Kenali perilaku seseorang yang ingin dikritik serta tujuan kritikan. Buat penilaian dahulu sebelum membuat   kritikan agar mencapai sasaran.

2. Objektif kritikan perlulah tepat dan terperinci agar si pelaku yang membuat salah dapat menerima dengan positif dan tidak disalah tafsirkan.

3. Ekspresikan bahawa anda juga ingin membantunya dalam menyelesaikan sesuatu masalah. gunalah bahasa dan 'nada' yang lembut.

4. Perlu mempastikan orang yang dikritik itu mengetahui alasan mengapa ia dikritik...sebab musababnya.

5. Gunakan sebaik mungkin ayat ayat kritikan yang membina si pelaku dan jangan sesekali menggunakan perkataan yang boleh menghinanya.

6. Gunalah ayat 'nasihat' yang berunsurkan 'kelembutan' seperti ayat yang berbentuk 'positif' seperti "kalau kita buat macam ni....insyaallah kita berjaya".

7. Selalu menghulurkan tangan untuk menyelesaikan masalah secara bersama. Jangan hanya tahu mengkritik tetapi tidak membantu rakan.

8. Jika kritikan dibuat dalam bentuk surat, pastikan surat tersebut ditulis secara terperinci dan jangan meletakkan surat tersebut disebarangan tempat kerana dikhuatiri boleh ditemui dan dibaca oleh orang lain.

9. Tunjukkan sikap yang anda memahami apa yang rakan anda rasakan.

Anda....bagaimana???......awas dalam membuat kritikan. Silap kritikan, bakal mengundang padah kepada diri anda dan rakan anda.......jompikir bersama.....TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan