Jumlah Paparan Halaman

;

Jumaat, 23 Disember 2011

FORMULA ATASI MASALAH PENGANGKUTAN AWAM.

Salam sejahtera semua....terima kasih saya ucapkan kepada para pembaca yang singgah di blog ini untuk santai minda......sambil pekena kopi o panas. Kali ini saya ingin memberi pendapat dan pandangan berhubung dengan masalah pengangkutan awam dinegara kita.....yang masih tidak selesai. Sekarang ini orang ramai masih merungut dan menganggap  sistem pengangkutan awam kita masih ditakuk lama dan sering kali masalah ini terpapar didada akhbar saban hari......bas tak cukup.... tambang mahal......pemandu cekik darah....pertindihan laluan......menceroboh laluan......curi penumpang.....dsbnya. 

Saya ingin bertanya kepada anda semua......adakah tahap dan sistem pengangkutan awam dinegara kita sekarang ini berada pada tahap 'excellent'......' boleh tahan'......'perlu diperbaiki' atau pada tahap mana ?

Cuba anda lihat.... syarikat pengangkutan bas dengan jumlah yang agak besar.......begitu juga dengan bilangan syarikat kereta sewa/teksi......Bayangkan dengan jumlah yang besar ini.....kita boleh jangka pelbagai masalah timbul dikalangan mereka sebagai pengusaha pengangkutan awam....tidak termasuk masalah disebelah para pengguna pengangkutan awam. Persaingan diantara mereka......sudah pasti berlaku...tak boleh nak elak. Kemalangan pula sering terjadi kebelakangan ini yang melibatkan pengangkutan awam khususnya bas.

Sudah sampai masanya...para pengusaha  pengangkutan awam  melaksanakan 'transformasi' .....dengan lain perkataan .....penjenamaan semula perlu dilaksanakan......agar pengangkutan awam kita setanding dengan yang ada dinegara  Singapura, Amerika, Jepun, Korea @ dinegara Eropah.

Justeru, bagi mengatasi masalah diatas......apa kata cuba kaedah  ini seperti dibawah :

1. GABUNGKAN SEMUA SYARIKAT BAS DIBAWAH SATU BUMBUNG.

     Bagi mengatasi masalah pengangkutan awam ini.....dicadangkan semua syarikat bas diwajibkan bergabung dibawah satu bumbung dan jadikan ia sebagai 1 entiti / konsortium. Tak perlu beratus ratus syarikat bas.....cukup hanya satu syarikat sahaja yang memberikan perkhidmatan pengangkutan awam kepada seluruh rakyat. Contohi lah syarikat penerbangan MAS. Ini mudah untuk membuat pemantauan dan kawalan.


2.   WUJUDKAN SKIM PENGGAJIAN / SARAAN DLL.

       Setelah konsortium dibentuk....maka semua pemandu diserap masuk kedalam syarikat. Pihak syarikat perlu merangka skim penggajian / kebajikan / saraan dll kemudahan perkhidmatan kepada semua kakitangan yang terlibat dan gaji para kakitangan/pemandu dibayar secara bulanan..... Jangan lupa bayaran 'bonus' diberi kepada para kakitangan yang menunjukkan perkhidmatan cemerlang. Cuba pula bayangkan betapa cantiknya para pemandu bas kita...jika dilihat semuanya berpakaian 'batik'....sebagai contoh....atau uniform ala korporat.

3.   AGIHKAN LALUAN BAS.

       Bagi memudahkan urusan laluan bas.....agihkan urusan laluan bas kepada 4 zon.......ZON UTARA.....ZON SELATAN....ZON TENGAH  dan  ZON TIMUR. Dengan struktur dan pengagihan tersebut......saya percaya masalah pengangkutan awam khususnya akan dapat diatasi dengan lebih berkesan lagi........tiada lagi perebutan laluan......tiada persaingan sesama sendiri.......tidak akan ada tambang mahal dsbnya.

4.     BINA SATU TERMINAL BAS.

        Bagi memudahkan segala urusan perjalanan dan persinggahan....apa kata dibina satu terminal khas untuk bas bas berkenaan seperti terminal  KLIA.Terminal ini hendaklah dibina sedikit jauh dari pusat bandar utama agar ianya tidak mengganggu kawasan persekitaran disamping dapat memberi keselesaan kepada para pengguna. Bila situasi ini terjadi...saya percaya sistem pengangkutan bas akan beroperasi dengan lebih tersusun dan cekap  tanpa sebarang gangguan.

Bersandarkan kepada kaedah serta pandangan diatas.....saya percaya sistem pengangkutan awam negara kita akan berada pada tahap 'excellant' pada masa depan dan boleh bersaing dengan negara negara lain seperti Singapura,Amerika, Jepun, Korea dan negara negara Eropah.

Anda....bagaimana.......setuju dengan pandangan diatas ?......jompikir bersama.......
( :- TQ - : )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan